A 106-os számú galaxis

A Göncölszekér rúdjánál látványos, aktív spirálgalaxist figyelhetünk meg, „alig” 22 millió fényévnyire.

Éder Iván, Ágasvár

A kb. 22 millió fényévre elhelyezkedő spirálgalaxis aktív maggal rendelkezik,  ezért a Seyfert-típusú objektumok közé sorolható. Központja erős emissziós sugárzást mutat, mely a galaxis magjában egy szupernagy tömegű fekete lyuk jelenlétére utal, mely a galaxis belső anyagát folyamatosan szipkázza. Az ekkor felszabaduló energia távozásának nagy részét a röntgen- és rádiótartományokban érhetjük tetten, csakúgy, mint a Centaurus A galaxis esetében.

Az M106 környezetében rengeteg kisebb galaxis figyelhető meg, ezek közül a legnagyobb az NGC 4217 éléről látszó spirál, mely szép alakzatot formál  a képen mellette látszó – a valóságban azonban jóval közelebb elhelyezkedő – színes csillagokkal. Rengeteg halvány, főként narancsos árnyalatú, csillagszerű objektum is megfigyelhető  a háttérben, melyek azonban nem csillagok, hanem rendkívül távoli, akár néhány milliárd fényévnyi távolságban fekvő galaxisok!

2011w17-nagy

A hét csillagászati képe 2011. január 29-én készült, összesen 4,5 óra
(54×5 perc ISO 1600) expozíciós idővel. 300/1130 asztrográf, Fornax 51
mechanika. Az M106 égi elhelyezkedésének köszönhetően Magyarországról is nagyon kedvező helyzetben figyelhető meg, közel a Göncölszekér rúdjához, de már a Vadászebek csillagképben.