A P91 sötétköd a Sharlpess 108-ban

A képen a Hattyún belüli Sharpless 2-108 objektum látható, helyesebben annak egy kisebb része. Az Sh-2 108 egy 14 magnitúdós emissziós ködösség. 1500 fényévre található a naprendszerünktől, megközelítőleg 10 x 5 szögperc kiterjedésű, az átmérője meghaladja a 14 fényévet. A ködösség közelében található leglátványosabb alakzat – a fotóm elsődleges célpontja – a durván 3 x 1 szögperc kiterjedésű P91 sötét köd-komplexum.

Fényes Lóránd, Piliscsév

A Cygnus az északi égbolt egyik legkönnyebben felismerhető csillagképe. Keresztülhalad rajta a Tejút hömpölygő sávja, így igen sok mélyég-objektum található benne. A fényes csillagai által keresztet formázó csillagkép Zeuszt ábrázolja – hattyú alakban. Léda a görög mitológiában Spárta királynéja volt. Szépségét az istennőkhöz hasonlították. Bár Zeusz – jó szokásához híven – szemet vetett a gyönyörű halandóra, udvarlása nem járt sikerrel. Ezért Zeusz hattyú alakban látogatta meg. Castor a férjétől, ám Pollux végül Zeusztól született. Ismert csillagpárosként ők is a közelben ragyognak az égen. A hattyú farkánál levő Deneb több mint 3000 fényévre van tőlünk. Mivel szuperóriás, még ilyen nagy távolságban is a csillagkép legfényesebbje – az Altair és a Vega mellett a Nagy Nyári Háromszög egyik csillaga. Az általam fotózott objektum azonban nem itt, hanem a madár törzsénél, a 2,2 magnitúdós Sadr mellett található. Katalogizált neve Gamma Cygni, innen ered a látszólag körülötte elterülő hatalmas ködkomplexum neve is (Gamma Cygni-köd). Ennek a komplexumnak számos egysége van, így jutunk el a Sharpless 2-108-hoz is, ami mellett végül megtaláljuk a P91 sötét ködösséget.

sharpless-2-108-fenyes

A témát már nagyon rég kinéztem magamnak: 2012-ben egy 8 cm-es kistávcsővel fotóztam a Hattyú Sadr régióját, mikor apróban ugyan, de feltűnt ez a nagyon formás sötét ködösség. Azóta nem adódott megfelelő felszerelés a megörökítésére – egészen mostanáig. A kép az első teljesen a RASA távcsővel készült fotográfia (azaz már a szín információkat sem korábbi képből mentettem át). 2016 szeptemberében készült, kifejezetten kellemes időjárási körülmények közepette. Részleteit a Halfa szűrővel készült expók adják. A színekért két kamera dolgozott meg: az RGB csatornát egy átalakított Canon 1200D fotózta, míg az OIII, Halfa és SII szűrők hűtött CCD kamerán foglaltak helyet. A végeredmény kiterjesztett RGB színvilágú kép, extra Halfa, OIII és SII tartományokkal.

A fénykép a Bay Zoltán Tehetséggondozó Alapítvány támogatásával készült el, köszönet a távcső rendelkezésre bocsátásáért!