Égi tulipán

1991

A Tulipán-ködöt Stewart Sharpless 1959-ben vette fel katalógusába Sh2-101 jelöléssel. 70 fényév átmérőjű és kb. 8000 fényévre van tőlünk a Tejút egyik ködökben és csillagokban gazdag régiójában.

Kaszab Dénes, Gyöngyös

A közeli HDE 227 018 jelű forró, O színképosztályú csillag erős ultraibolya sugárzása ionizálja a közeli Tulipán-ködösséget alkotó atomokat, amelyeket így sugárzásra késztet. A tulipán közepétől lejjebb elhelyezkedő tartományban észrevehető egy nagyon fényes csillag, ez a HDE 227 018. Ez a csillag a Cygnus OB3 asszociáció tagja, amely egy forró, fiatal, kék és kékes-fehéres csillagokból álló kis csillagcsoport. Hasonló asszociációk a Tejútban sokfelé előfordulnak, de csak kevés ismert belőlük, mert az ilyen forró csillagok nagy tömegűek, ezért csak néhány millió vagy legfeljebb néhány tízmillió évig élnek a csillagaik, utána II-es típusú szupernóvaként felrobbannak. Az OB-asszociációk tehát csillagászati szempontból nézve rövid életű képződmények.

kaszab-hetkep-sh2-101

Már sokszor láttam a Tulipán-ködről készített szebbnél szebb fotókat, így késztetést éreztem, hogy a képgalériámba bekerüljön a szép virág képe is. Saját kezűleg kapart szenzorú Canon EOS 350D-vel készítettem egy 23 db-os képsorozatot (9 perces ISO 1600-on) H-alfa szűrővel (volt benne holdfényes éjszaka is). A kép szépen hozta a részleteket. Kíváncsi lettem, milyen lenne ez az objektum színesben. Egy régen olvasott technikát akartam kipróbálni, amikor a szűrővel készített kép adja a fényerő réteget, a színes kép pedig a színeket. Már csak a színes képeket kellett elkészíteni. Ezt egy átalakított Canon EOS 350D-vel vittem véghez, (23 db 9 perces ISO 1600-on). Ezt a technikát ennél a képnél alkalmaztam először, s a kidolgozások megmutatták, hogy érdemes volt vele annyi időt eltölteni.

SkyWatcher 200/1000 Newton tubus, SkyWatcher EQ-6 Pro mechanika SynScan vezérléssel, Canon EOS 350D átalakított, IDAS LPS-P2 fotografikus mély-ég szűrő, Baader MPCC Mark III kómakorrektor, 23 db 9 min expozíció, érzékenység: ISO 1600. Helyszín: Draco Csillagda, Gyöngyös.