Galaxisok erdeje

Ebben az időszakban igen kedvező a Virgo és a Coma Berenices láthatósága. A két tavaszi csillagkép éjfél tájban delel, kiváló lehetőséget adva a területükön látható csillagvárosok észlelésére.

Bach Zoltán, Ágasvár

A hét képén látható két, leginkább feltűnő spirálgalaxis az M100 (balra) és az M99 (jobbra fent). Mindkettő a Coma Berenices (Bereniké haja) csillagkép területén található, a Virgo-szuperhalmaz tagjai, távolságuk mintegy 60 millió fényév. A Messier 100 galaxis 1570 km/s sebességgel távolodik tőlünk. Mindkét galaxis már 6-8 cm-es távcsővel vagy nagyobb binokulárral is megfigyelhető, spirálszerkezetüket azonban csak jóval nagyobb távcsővel mutatják meg a vizuális észlelő számára. Ezeket az örvénylő struktúrákat azonban már egészen kis távcsőátmérő is megmutatja a fotografikusan dolgozó észlelő számára. Ha figyelmesen szemügyre vesszük a felvételt, egész sor további, halványabb galaxist is felfedezhetünk.

m99-m100-com-vir-hetkep-bach-zoltan

A felvétel Ágasváron készült 2015. március 13-án, 72/432-es  apokromáttal, SkyWatcher EQ6 mechanikán, Canon 600D fényképezőgéppel, 68 db 5 és 6 perces expozícióval.