Megérkezett a Wirtanen-üstökös

Egyre kedvezőbb helyzetbe kerül a Wirtanen-üstökös, amelyet már magyar amatőrcsillagászok is megpillantottak szabad szemmel.

Majzik Lionel, Tápióbicske

A hét képe azonban – hasonlóan az éta Carinae-ről készült fotómhoz – még nem Magyarországon, hanem Ausztráliában készült felvételek alapján született, a korszerű lehetőségeket kihasználva, robottávcső segítségével.

Miért karácsonyi üstökösként nevezem ezt – a jelen sorok írásakor – bolygónk felé egyre csak közeledő égi vándort? A válasz egyszerű: a profi és az amatőr csillagászok 2018 karácsonya környékén sokszor fognak felnézni az égboltra, hiszen az 1948-ban Carl Alvar Wirtanen amerikai csillagász által felfedezett üstökös történelmi földközelségbe ér. A bolygónktól való távolsága a modern kori üstökösöket tekintve a tizedik legkisebb lesz, ha pedig az emberiség által ismert összes üstököst nézzük, akkor a tizenhatodik legközelebbi lesz hozzánk. A 46P/Wirtanen-üstökös 2018. december 16-án lesz földközelben, amikor is a tőlünk számított legkisebb távolsága csupán 11,5 millió kilométer, ami a Föld-Hold átlagos távolságának a harmincszorosa.

A kétatomos szénmolekuláknak köszönhetően zöld színű, méretes kómával rendelkező kométa a Jupiter és a Föld pályája között kering a Nap körül. Az idei megfigyelhetősége a legjobb amióta felfedezték. Különösen kedvező a földközelség mellett az, hogy az égi vándor ebben az időszakban még cirkumpoláris is lesz Magyarországról, tehát az éjszaka bármelyik időpontjában megfigyelhető, de persze ajánlatos delelésekor szemügyre venni – vagyis az éjszaka közepén, éjfél környékén.

A Wirtanen-üstökös a „hiperaktív” kométák közé tartozik. A Jupiter üstököscsaládjába tartozó égi vándorra jellemző a nagy mennyiségű por- és gázkibocsátás – szerencsénkre! Az előrejelzések szerint akár 3 magnitúdós is lehet a földközelség idején. Ez azt jelenti, hogy fényszennyezéstől mentes helyről akár szabad szemmel is lehetne látni. A pesszimistább becslések inkább 4-5 magnitúdó közötti fényességet jósolnak.

A felvétel készítésének idején hazánkból még elég alacsonyan delelt, ráadásul Magyarország időjárása nem mindig kegyes hozzánk a decemberi éjszakákon sem, ezért úgy döntöttem, hogy a közeledő üstököst távvezérléssel (az egyik ausztráliai robottávcsövet használva) örökítem meg. Fantasztikus látványt nyújtott: a 30′ méretű kómából majdnem két fokos távolságra nyúlt egy keskeny csóva.

Az expozíciók meghatározásánál igyekeztem rövid záridőket használni, hogy az üstökös sajátmozgása elenyésző legyen a képeken. Érdekesség, hogy a látómezőben felfedezhető még a 14,2 magnitúdós NGC 965-ös spirálgalaxis, de ezen kívül rengeteg PGC előjelű halvány csillagváros is megmutatta magát.

Bízzunk abban, hogy az optimista előrejelzések beigazolódása mellett, hazánk időjárása is szerencsésen alakul, és mindannyiunk számára emlékezetes karácsonyi üstököst fogunk látni.

(A szerkesztő megjegyzése: Az üstökös az esti égen látható, megfigyelését azonban nagyjából december 11-12-étől egyre inkább zavarja majd a Hold, amely december 15-én lesz első negyedben. A december 22-i teleholdat követő időszakban azonban az üstökös kora esti észlelhetősége egyre kedvezőbb lesz, mivel a Hold egyre később kel. Az üstökös csak sötét, vidéki égen látható jól szabad szemmel, megfigyeléséhez használjunk kisebb látcsövet, távcsövet. A Sky and Telescope oldalán található keresőtérképén jól láthatjuk, milyen útvonalat jár be egünkön december folyamán.)

Technikai adatok:
2018. 12. 01. 10:34 – 11:00 UT
Összesített expozíciós idő: 14 perc
iTelescope – T9, Siding Spring Observatory, Ausztrália
Kamera: FLI Microline 16803
Távcső: Tele Vue 127/680 mm ED refraktor
Mechanika: 10Micron 2000 HPS
1 x 300 s Lum, 1 x 180 s R, G, B
Feldolgozás: PixInsight, Adobe Lightroom, Adobe Photoshop

További részletek, leírás: https://www.lionelmajzik.com/wirtanen_20181201/

Itt az MCSE-tagság megújításának időszaka – új belépőket is szeretettel várunk! Tagjaink egyik illetménykiadványa a Meteor csillagászati évkönyv 2019, benne számos hasznos olvasmánnyal, előrejelzéssel a jövő év égi jelenségeiről, látványosságairól.