Repülő a Nap előtt

1423

Utasszállító repülőgép suhan át a Nap korongja előtt. A szempillantásnyi idő alatt lezajló eseményt örökítette meg asztrofotósunk.Tőzsér Gábor, Kazár

2013. április 22-én érkezett el az a pillanat, amit hosszas, mondhatni hónapokon át tartó várakozás előzött meg. Az őszi, téli hónapokban sajnos sem az időjárás, sem pedig a Nap korai nyugvása nem adott sok esélyt egy korong előtti repülőgép lefényképezéséhez. De most már, hogy beköszöntött a nyári időszámítás, és csillagunk égi útja is egyre kisebb szöget zár be a hozzám legközelebb lévő légi útvonallal, egyre nő a valószínűsége, hogy össze fog jönni, hiszen ami megtörténhet, az előbb vagy utóbb meg is történik. Ahhoz, hogy a gép egy egyenest zárjon be velem és a Nappal, több feltételnek is teljesülnie kell. Nem elég központi csillagunknak jó helyet elfoglalni az égbolton, a gépnek is a kép feltételeihez ajánlott paramétereken kell repülnie. Az utasszállítók útvonala hellyel-közzel azonos, jó esetben csak pár száz méter az eltérés horizontális irányban. Viszont vertikálisan akár több ezer méter különbséggel is repülhetnek ugyanazon az útvonalon. Emellett értékelhető képet a feláramló meleg levegő miatt nyáron csak a kora reggeli órákban, vagy napnyugta előtt 2-3 órával tudunk készíteni. Az őszi-téli időszakban nagyobb esély van a déli órákban is fényképezni, de olyankor is előfordulhat erős légköri nyugtalanság.

2013w01-nagyA felvételt egy Salgótarján melletti faluból, Kazárról készítettem tükrös távcsövemmel és tükörreflexes fényképezőgépemmel. Szűrőnek fotózásra alkalmas napszűrő fóliát használtam, melyet saját készítésű keretbe foglalva a távcső gyári kupakjának nyílására illesztettem. A fólia 6 centiméter átmérőjű, de még így is elegendő fény jut be a tubusba. Egy ilyen felvétel elkészítéséhez, hogy ne mozduljon be a gép, legalább 1/500-as záridő szükséges – én a biztonság kedvéért 1/1000-et állítottam be, és hozzá ISO160-as érzékenységet. A repülőgépek előrejelzéséhez és azonosításához nagy segítséget nyújt a flightradar24.com virtuális radar, mely a legtöbb utasszállító gépet megjeleníti térképen. Így tudom a képen szereplő gépről is, hogy pontos típusa Boeing 777-31HER, az arab Emirates légitársaság 56-os járata, amely Düsseldorf és Dubai között közlekedik. A fénykép feldolgozása során csak Photoshopot használtam. Forgatnom kellett, mert a távcső és a fényképezőgép állása kb. 60° szöget zárt be, ezért, hogy „barátságosabb” legyen a szemnek, úgy forgattam el a képet, hogy a gép ne dőljön be. Mivel nem egy bonyolult színvilág jellemzi a fotót, ezért a színekhez nem, csak a kontraszthoz nyúltam, méretre kicsinyítettem, majd élesítettem. Bízva bízom a következő különleges pillanatban, remélem, hamarosan újabb képpel bővül a gyűjteményem.

Hozzászólás

hozzászólás