Részlet a Fátyol-ködből

1976

A Hattyú csillagképben látható óriási kiterjedésű szupernóva-maradvány izgalmas célpont minden észlelő számára.

Krizsán Bence, Érd

„A hatalmas Fátyol-komplexum 6 teleholdnyi területet foglal el az égbolton. A korai észlelők külön-külön azonosították a fényesebb részeit, így kaphatott eltérő NGC katalógusszámokat több szegmense is – NGC 6960, 6979, 6992 és 6995 számok alatt találjuk őket. A képen is látható, a komplexum nyugati részén található fényesebb, külső régió az észlelők számára sem elérhetetlen, bár komoly kihívás az azonosítása. Becslések szerint úgy 2600 fényévre fekszik a Földünktől. Nem nehéz kiszámolni, hogy a fény valahol a Kr.e. 7. században indult el felénk – talán épp az első írott jogszabályok, a Drakón-törvények athéni megalkotása idején. Ezt követően a fotonok 2600 évet utaztak az űrben, mire Balatonalmádiba érve becsapódtak a csillagászati kamera érzékelőjébe.” – írja Fényes Lóránd néhány héttel ezelőtt hírportálunk hétképének kísérőszövegében.

Ezúttal a komplexum egy másik részlete látható a hét képén, az NGC 6692.

A felvétel készítéséről írja Krizsán Bence: „Első kép az ASIair Plus-t használva. A kicsit szeles este ellenére úgy döntöttem, hogy fotózok még hozzá expo-t. Az ASIair nagyon meggyorsította a rendszer üzembe helyezését és megkönnyítette, hogy nem kellett mindig kiszaladgálni a távcsőhöz, mindent tudtam kezelni a házból.”

Készítő:Beno
Dátum:2022-09-22
Távcső:Lacerta 200/800 fotó Newton
Mechanika:EQ6-R Pro
Kamera:ZWO ASI 294 MC Pro színes hűtött kamera
Szűrő:Optolong L-enhance szűrő
Exp. idő:104*300s Duonarrowband, 13*300s RGB
Helyszín:Érd
Megjegyzés:Stackelve DSS-ben. Pixinsight-ban feldolgozta Cseh Ádám.