Vendégcsillag a spirálgalaxisban

Az éjszakai égbolt a tavaszi hónapokban kifejezetten hemzseg a galaxisoktól.  2019 márciusának végén úgy döntöttem, hogy az egyik legismertebb felé fordítom a távcsövem vagyis az Örvény-köd felé, amely ugyan galaxis, de a hagyományos elnevezése is használatos.

Majzik Lionel, Tápióbicske

Felfedezése Charles Messier nevéhez kötődik, aki 1773-ban fedezte fel a galaxispáros fényesebb tagját. A spirálgalaxis valamelyest kisebb a Tejútrendszernél és aktív galaxismaggal rendelkezik. Az aktív galaxismag erős fénye a fényképen is szembetűnik. A spirálkarok markáns megjelenését és helyenként torzulását az NGC 5195 galaxissal való ütközéseinek köszönheti. Az első találkozásuk kb. 500 millió évvel ezelőtt történt, második ütközésük pedig néhány millió éve. Jelenleg az NGC 5195 a Messier 51 mögé került, de a közöttük lévő gravitációs vonzás vissza fogja rántani a Messier 51 felé, amely végül be fogja kebelezni a kisebb társát. Az ilyen galaxispárokat kölcsönható galaxisoknak nevezzük.

Az NGC 5195 galaxist Messier barátja Pierre Méchain fedezte fel 1781-ben. Az eredetileg spirálgalaxis spirális szerkezetét ma már nehezen lehet felismerni, hiszen jelentősen torzult a Messier 51-el való ütközések alkalmával. Földünkről nézve a két galaxis közötti porsáv kitakarja az NGC 5195 egy részét, ezzel még szokatlanabb látványt nyújthat számunkra. Az ütközéseket egyébként a galaxisokat körülvevő porsávok szerkezete is jól érzékelteti.

A jobb alsó sarok közelében található aprócska 14,5 magnitúdós galaxis az IC 4263 spirálgalaxis. Távolsága körülbelül 123 millió fényév.

A kép érdekességét adja, hogy egy váratlan vendég is megjelent az M51 galaxisban. A 2019. január 22-én felfedezett AT 2019abn egyelőre nem tisztázott besorolású fényes vörös nóva (ILRT) vagy vörösödött LBV (fényes kék változócsillag). A 17,3 magnitúdó körüli fényességével egyértelműen megjelenik a képen.

Technikai adatok:

Tápióbicske, 2019. 03. 30-31.
Canon EOS 1300D (átalakított)
75 x 300 sec light
10 flat
10 bias
10 dark
ISO 800
Egyedi építésű 200/800 mm-es Newton asztrográf karbon tubusban
Sky-Watcher EQ6-R Pro GoTo
Sky-Watcher f/4 kómakorrektor
50 mm-es mini vezetőtávcső
Lacerta MGEN-II standalone autoguider
Feldolgozás: Astro Pixel Processor, PixInsight, Adobe PS, LR.