Szupernóva az M101-ben

2011 után ismét szupernóva robbant az M101-ben, népszerű nevén a Szélkerék-galaxisban. A 23 millió fényév távolságban robbant szupernóva szabad szemmel nem, de már kis-közepes amatőrcsillagász távcsövekkel könnyen megfigyelhető – csak tudjuk, hol keressük szülőgalaxisát és benne a csillagrobbanást.

Fidrich Róbert, Budakeszi

Május 20-án, szombat kora délelőtt, amikor épp sétálni voltunk a kisfiammal, jött egy üzenet Bartek Luca Svájcban élő magyar amatőrcsillagász ismerősömtől, hogy láttam-e az új szupernóvát az M101-ben. Mivel aznap éjjel csak a T CrB-t néztem meg binoklival, hogy még mindig gyengélkedik-e, az M101 szupernóvájának híre addig még nem jutott el hozzám. Mikor kiderült, hogy a vendégcsillag hivatalos neve SN 2023ixf, már könnyű volt utánanézni.

Kiderült, hogy az új szupernóvát Itagaki Koicsi japán amatőr fedezte fel 2023. május 19-én 17:27UT-kor, 14,9 magnitúdó fényességnél. Pár órán belül el is készült a megerősítő színképfelvétel, amely szerint Itagaki-szan egy II-es típusú szupernóvát fedezett fel a M101-ben (Szélkerék-galaxis).

Kicsivel dél után lett pár percem, hogy leüljek a noteszgépem mögé, és megnézzem, hátha el tudom kapni felszálló ágon az új szupernóvát valamelyik távoli elérésű távcsővel. Szerencsére az iTelescope.net hálózat kaliforniai 61cm-es távcsöve éppen szabad volt, és azzal gyorsan készítettem is két darab 60 másodperces CCD-felvételt V-szűrővel. Az elkészült képek letöltése után már a fotók egyszerű szemrevételezése során is egyértelmű volt, hogy az Itagaki felfedezése óta eltelt 16 óra alatt jelentősen fényesedett ez a vendégcsillag. Az AAVSO által közzétett összehasonlító csillagok alapján kimérve ez bizonyossá is vált: 2023. május 20-án 10:50 UT-kor 13,05V volt a szupernóva fényessége. Képfeldolgozás: IRIS, Munipack, GIMP, Shotwell.

Hazai vizuális észlelések azt mutatják, hogy a következő órákban még tovább fényesedett az SN 2023ixf, a szombat esti órákban már 11,8-12,0 magnitúdónak becsülték a szupernóva fényességét magyar amatőrök.

Térkép a szupernóva azonosításához és észleléséhez: http://vendegcsillagkereso.blogspot.com/2023/05/fenyes-szupernova-az-m101-ben.html