Tavaszi Szaturnusz

Varázslatos látvány a tavaszi estéken a gyűrűjét „elveszítő” Szaturnusz. A 15 évente megismétlődő különleges élményt éljük át mi is saját távcsövünkkel vagy egy bemutató csillagvizsgálóból!

Lőrincz Miklós, Pécs-Patacs

A hét felvételének aktualitását a Szaturnusz gyűrűinek különleges látványa adja. A gyűrűkre jelenleg nagyon kis szögből látunk rá, szeptember 4-én pedig teljesen éléről mutatkozik a gyűrűrendszer, azonban a Nap közelsége miatt ez nem lesz megfigyelhető. Legutóbb 1995/96-ban volt látható ez a jelenség. Ez a különleges rálátás lehetővé teszi, hogy egyszerre figyelhessük meg a bolygó északi és déli félgömbjét. A szeptemberi gyűrűátfordulás után legközelebb 2025-ben lesz ilyen jelenség megfigyelhető, a legnagyobb szögben pedig 2016-ban látunk majd rá a gyűrűkre. Ez a jelentős különbség a rálátás szögében, a Szaturnusz és gyűrűinek a keringési síkjához való 26 fokos hajlásával magyarázható. A gyűrűkre való rálátás szöge évről évre változik, amit a bolygó 29 éves keringése idéz elő.

2009w19-kozepes

A felvételt Lőrincz Miklós készítette Pécs-Patacson 2009. április 5-én. A kép elkészítéséhez egy 200/1200-as kitűnő minőségű Newton-reflektort használt, a távcsőre pedig egy Philips TouCam webkamerát illesztett. Ez a típus nagyszerűen alkalmazható bolygófelvételek készítéséhez. A légkör nyugodtsága ugyan nem volt kifogástalan, ennek ellenére a végeredmény szép lett. A képfeldolgozáshoz Registaxot és Irist használt a kép készítője. A gyűrű korongra vetülő árnyéka rendkívül feltűnő, ez már kis távcsövekkel is jó tanulmányozható. Jól megfigyelhető mind az északi-, mind a déli egyenlítői sáv, valamint a Déli Poláris Régió. A Szaturnusz jelenleg az Oroszlán csillagképben látható az éjszaka nagy részében. Aki komolyabb távcsővel szeretné megpillantani a gyűrűs bolygót, keresse fel a lakhelyéhez legközelebb eső bemutató csillagvizsgálót (budapestieknek a Polaris Csillagvizsgáló esti bemutatóit ajánljuk).

Szöveg: Kárpáti Ádám