Tű-galaxis Bereniké hajában

A Coma Berenices (Bereniké Haja) csillagképben található az NGC 4565, pontosan éléről látható spirálgalaxis. Hogy miért kapta a Tű-galaxis elnevezést, nem is szükséges megmagyarázni.

Vida Viktor, Takácsi

Az NGC 4565 jelű galaxist William Herschel fedezte fel 1785-ben. A különleges megjelenésű, pontosan éléről látható csillagváros fősíkjában sötét poranyag látható, amely valósággal ketté metszi a mintegy 50 millió fényévnyire található galaxist. (Ekkora távolságból a mi Tejútrendszerünk is hasonlóan nézne ki egy távoli szemlélő számára.) A kinézete alapján Tű-galaxisnak is nevezett távoli csillagváros nem messze helyezkedik el a galaktikus égi pólustól, a Bereniké Haja konstelláció csillagfürtjei szomszédságában.

A felvétel három éjszaka képeiből készült: egy része még tavaly, de akkor sajnos a szaharai por miatt csak kevés képkocka került rögzítésre. A nagyobbik része idén márciusban, illetve áprilisban, két éjszaka során. Sajnos az egyre növekvő pápai fényszennyezés, illetve a vezetés pontatlanságai meglátszanak a képen, amely OHY5 guider kamerával készült, 59×300 s expozícióval, ISO 800 érzékenység mellett.