Üstökös a gázködök labirintusában

Az Antares környéki ködvakalkád önmagában is varázslatos élmény a déli féltekéről. Hát még ha egy üstökös is csatlakozik az égi látnivalókhoz!

Borovszky Péter, Namíbia

2014 májusában, amikor hazánkba beköszöntött a nyár, életemben először eljutottam a déli féltekére Namíbiába, a közel 2000 méter magasan lévő Khomas-fennsíkon lévő Isabis-farmra. Itt sikerült lencsevégre kapnom az éjszaka közepén a zenitben látható Rho Ophiuchi-ködkomplexumot, nem is sejtve, hogy éppen arra jár a Földünktől ekkor 247 millió km távolságra száguldva távolodó és halványodó C/2013 R1 (Lovejoy)-üstökös.
A felvétel további érdekessége, hogy nem csillagászati távcsővel, hanem egy Canon 200 mm-es teleobjektívvel készült.

20141126-hetkepe-boo-antares-lovejoy

A 21 db 5 perces, f/4,0 rekesszel és ISO 1600 érzékenységgel készített nyers képeken nem látszott az üstökös, csak az itthoni képfeldolgozás után mutatta meg magát. Ez az asztrofotós szerencse!

Namíbiába május végén érkeztünk társaimmal, ekkor kezdődött a száraz évszak, ami ott a tél kezdetét jelenti. Ilyenkor itthon már csak 2-3 óra a sötét éjszaka, ott viszont 11-12 órán keresztül van koromsötét. Afrikának azon a részén semmi mesterséges világítás sem zavarja a csillagok szerelmeseit. Ugyan a tél arrafelé enyhe, a nappalok 20 fok körüliek, de éjszaka akár 5 fok alá is süllyedhet a hőmérséklet. Az 50 kg súlyú SkyWatcher NEQ6 Pro Synscan vezérlésű felspécizett mechanikám, 50 mm-es acéllábai alá fatárcsákat kellett vinnem, hogy ne süllyedjen el az afrikai vörös homokban. Ellensúlynak egy előre elkészített üres fémhenger szolgált, melybe helyi homokot töltve értem el a kívánt eredményt.

Társaim többször megmosolyogták, hogy soha sem fényképeztem 3-4 gépnél kevesebbel egy időben. A mechanika által hordozott két komplett asztrofotós szett mellett fotóállványról készültek a time-lapse videók és az állókamerás „csillagforgók”. Magam sem gondoltam volna, hogy bírni fogom a közel két hét minden éjszakáját, de a látvány mindenért kárpótolt!