Üstökösök ha találkoznak

A halványodó C/2020 F3 (NEOWISE)-üstökös az elmúlt két hétben több galaxissal és gömbhalmazzal is találkozott, de még izgatottabban vártam, hogy megközelítse a C/2017 T2 (PANSTARRS)-üstököst.

Majzik Lionel, Tápióbicske

Az augusztusi borús éjszakák nem csak a hazai üstökösészlelőket bosszantották, mivel felhőkből nem volt hiány a legismertebb robottávcsöves helyszíneken sem. Több látványos együttállást szerettem volna megörökíteni – elsősorban a saját eszközeimmel, de ezt az üstököstalálkozót kizárólag Chiléből volt lehetőségem fényképezni.

2020. augusztus 12-én hajnalban, a távvezérlésű Chilescope VST rendszerével nagyon rövid időablakom volt, ugyanis a kométák 1-2 fokkal voltak a határértéknek beállított 30 fok felett, ezért nagy szerencse, hogy egyáltalán be tudtam fejezni a képet. A C/2020 F3 (NEOWISE) üstökös összfényességét 6,7 magnitúdóra becsültem, csóvái egyre rövidebbek és halványabbak.

Az üstökösrandevú másik szereplője az elmúlt fél évben ismertté vált, csupán 10,7 magnitúdós C/2017 T2 (PANSTARRS) üstökös. Ez a csóvás vándor is produkált szép együttállásokat, amiket rendre sikerült is megörökítenem, de számomra mégis ez lett a legkülönlegesebb.

Érdekesség, hogy a két üstökös látszólag nagyon közel helyezkedett el az égbolton (kb. 160′), fizikailag 190 millió km választotta el őket, ami nagyobb mint a Nap-Föld közötti távolság.

A képfeldolgozást a minimális expozíció jel-zaj aránya mellett megnehezítette, hogy a felvételt nem csupán a csillagokra, hanem külön-külön a két üstökösre is igazítani kellett.

A két üstökösről készült korábbi fényképeimet a weboldalamon ( https://www.lionelmajzik.com/ ) és a Facebook-oldalamon ( https://www.facebook.com/lionelmajzikphoto/ ) lehet megtekinteni.

Technikai adatok:
Időpont: 2020. 08. 11. 23:35-23:43 UT
Helyszín: El Sauce Observatory – Río Hurtado, Coquimbo, Chile
Kamera: FLI MicroLine 16200