Wirtanen-üstökös: távolodóban

2018 decemberében a 46P/Wirtanen elnevezésű üstökös egyre kedvezőbb helyzetbe került a hazai megfigyelők számára. Az optimistább becslések szabad szemmel is észrevehető üstökösről írtak, de hazánkból csak a tapasztaltabb megfigyelőknek sikerült megpillantaniuk. Nehezítette a megfigyelését a telihold és az, hogy az üstökös maximális fényessége kb. 4,5 magnitúdó volt. Egy 4,5 magnitúdós csillagot közepesen fényszennyezett helyről is lehet látni, de ez a fényintenzitás egy nagyobb területen szétszórva már csak kevésbé fényszennyezett, megfelelően sötét égboltról látható.

Majzik Lionel, Tápióbicske

Az elmúlt hetekben az időjárás nem volt kegyes hozzánk, így sokan lemaradtunk két látványos együttállásról is: december 17-én a Fiastyúk, 23-án pedig a Capella közvetlen közelében haladt el. A megörökítéshez ki kellett várni a megfelelő alkalmat.

Technikai adatok: 2018.12. 26. 17:41-18:19 UT, Tápióbicske, 200/800 Newton asztrográf, Sky-Watcher EQ6-R Pro GoTo, Canon EOS 1300D (átalakított), 65 x 30 s light – ISO 3200, Dark: 20, Flat: 20, Bias: 20, Feldolgozás: PixInsight, Adobe Lightroom, Adobe Photoshop

December 1-jén már készítettem távvezérlésű képet egy ausztráliai obszervatórium robottávcsövével, de egy távcső interneten keresztüli vezérlése nem válthatja ki a saját eszközökkel való munka örömét. Szerencsére december 26-án este enyhén párás, de mégis derült volt az égbolt. A holdkeltét megelőzve lakóhelyemről a Pest megyei Tápióbicskéről a 200/800 mm-es Newton-asztrográfom és az átalakított Canon 1300D DSLR fényképezőgépem segítségével 65 db. 30 másodperces fényképet készítettem. Az üstökös megjelenése kissé szokatlan lehet, hiszen nem látható fényes csóva. December elején egy hosszan nyúló halvány csóvája volt még, de sajnos a kép készítésének idejére ez szinte teljesen elhalványodott.  Az expozíciók meghatározásánál igyekeztem rövid záridőket használni, hogy az üstökös – egyébként gyors – sajátmozgása elenyésző legyen. A végleges kép feldolgozásához egy átlagos mélyég-asztrofotóhoz viszonyítva kétszer annyi munka szükséges, hiszen az üstökösre és a csillagokra is átlagolni kell a képeket. A két képet maszkolással lehet esztétikusan egyesíteni. A 65 db nyerskép üstökösre és csillagokra igazított verziójából egy-egy animációt is készítettem, amelyeken jól látható az üstökös mozgása.