A japán űrszondáról egy „okos cipősdoboz” ugrott a Ryugu kisbolygó felszínére

A japán Hayabusa-2 űrszondáról egy újabb leszállóegység érte el sikeresen a Ryugu földközeli kisbolygó felszínét: a MASCOT, amely egy „cipősdoboz” alakú és méretű, a kis égitest felszínén „szökkenésekkel” helyet változtatni, barangolni képes kis robotjármű. Ezzel és a korábban az aszteroida felszínére bocsátott „robotszöcskékkel” (MINERVA-II1 két leszállóegysége) már három robotjármű kutatja közvetlenül a kisbolygó felszínét.

Mint arról beszámoltunk, a japán űrügynökség (Japan Aerospace Exploration Agency, JAXA) Hayabusa-2 (japánul „Sólyom” vagy „Vándorsólyom”) űrszondája két robotszöcskét bocsátott a (162173) Ryugu (japánul „Sárkány Palotája”) földközeli kisbolygó felszínére, amelyen a két kicsi, henger alakú csokoládés dobozra hasonlító robotjármű szökdécseléssel tud mozogni, helyet változtatni és fotózza, tanulmányozza a kis aszteroida felszínét. A szöcskék a szonda MINERVA-II1 elnevezésű (MIcro Nano Experimental Robot Vehicle for Asteroid, the second generation) leszállóegységének egymástól független felszíni mozgásra képes robotjárművei. A MINERVA-II1 (Rover-1A és Rover-1B) szöcskék a kisbolygó északi féltekéjén szálltak le.

Október 3-án, szerdán egy másik, a két előbbi leszállóegységnél kissé nagyobb, 29,5 x 27,5 x 19,5 centiméter oldalú, téglatest alakú („cipősdoboz”), mintegy 9,6 kg tömegű robot és a felszínen szökdécselni képes MASCOT (Mobile Asteroid Surface Scout) elnevezésű leszállóegység is sikeresen leszállt a Ryugu aszteroida felszínére. Míg a korábban landolt MINERVA-II1 roverek energiaellátását napelemek biztosítják, addig a MASCOT leszállóegységét egyszer feltöltött akkumulátor látja el energiával, a tervek szerint mintegy 16 órán keresztül. A Hayabusa-2 MASCOT leszállóegysége német-francia együttműködésben készült (DLR, CNES űrkutatási, űrtechnológiai intézetekben) és japán űrszondán jutott el a Ryugu aszteroidához. A MASCOT egy széles látószögű kamerát (CAM), magnetométert (MAG), a kisbolygó felszíni hőmérsékletét mérő berendezést (MARA), valamint az ásványi és kémiai összetétel meghatározására szolgáló színképelemző mikroszkópot (MicrOmega) vitt magával.

A MINERVA-II1 szöcskéihez képest a MASCOT a kisbolygó egyenlítőjétől délre ért talajt. A MASCOT leszállóhelyét az alábbi kép mutatja.

A Hayabusa-2 szonda MASCOT leszállóegységének landolási területét kék színnel jelölt folt mutatja a Ryugu kisbolygó felszínén az egyenlítőtől délre (kép: JAXA, DLR)

Az alábbi kép a Hayabusa-2 űrszonda fedélzeti műszereinek, kameráinak, leszállóegységeinek – köztük a MASCOT -, valamint a felszíni mintavevő berendezéseknek, illetve a becsapódási kísérlet eszközének elhelyezkedését mutatja.

A kép a Hayabusa-2 szonda fedélzeti műszereinek, berendezéseinek és leszállóegységeinek – köztük a MASCOT leszállóegység – elhelyezését mutatja (kép: JAXA)

A MASCOT leszállóegység magyar idő szerint október 3-án 03:57-kor vált le a kisbolygót mintegy 51 méterre megközelítő anyaszondáról, és a kis tömegvonzású kisbolygó felszínét kb. 20 perc lassú ereszkedés, szabadesés után érte el. Az alábbi fantáziakép a MASCOT leválását mutatja az anyaszondáról, valamint a leszállóegység talajtérését a művész elképzelése szerint.

A MASCOT leszállóegység elválik az anyaszondától és megkezdi leereszkedését a Ryugu kisbolygó felszínére (balra), illetve a talajtérést (jobbra) a művész elképzelése szerint (kép: JAXA, DLR)

A MASCOT kamerája már leszállása közben elkezdte a felvételek készítését a Ryugu aszteroida felszíni részleteiről. A felvételek egyikét mutatja az alábbi kép, amelyen a kisbolygó durva, mélyedésekkel, kráterekkel barázdált, rögökkel és
kiemelkedésekkel, tömbökkel borított felszíne látható.

A Ryugu aszteroida felszíne a Hayabusa-2 MASCOT leszállása közben a leszállóegység kamerájával készült felvételen (kép: DLR, JAXA)

Az alábbi kép a MASCOT leszállóegység leszállásának különböző fázisait mutatja be a Hayabusa-2 anyaszonda felszínhez való egyre közelebb ereszkedésétől, a MASCOT leválasztásán át annak első talajtéréséig és első pattogásáig.

A Hayabusa-2 szonda MASCOT leszállóegysége leszállásának különböző fázisai (kép: DLR, JAXA)

A MINERVA-II1 roverek és a MASCOT felszínhez közeli felvételein nagy (méteres – akár 40 méteres) tömbök, dombok is megfigyelhetők, amelyek komoly akadályt jelenthetnek a stabil felszínt érés szempontjából a szökdécselő robotok számára – tehát nagyon izgalmas kaland lesz a robotszöcskéknek a Ryugu aszteroida felszínén való helyváltoztatás, mozgás. Az alábbi kép a MASCOT leszállóegység megérkezését mutatja a Ryugu kisbolygó felszínére a művész elképzelése szerint.

Így ért talajt a Hayabusa-2 szonda MASCOT leszállóegysége a Ryugu kisbolygón a művész elképzelése szerint, talajtéréskor felverve a felszíni regolit portakarót (kép: DLR, JAXA)

Az alábbi kép a MASCOT leszállóegység irányítását végző csapatot mutatja a DLR irányítóközpontban.

A Hayabusa-2 szonda MASCOT leszállóegységét irányító lelkes DLR csapat (kép: DLR, JAXA)

Egyébként MINERVA-II1 és MASCOT leszállóegységek leszállása és működése idején a rádiójelek a képekkel és más adatokkal a Földre mintegy 16 perc alatt érkeznek meg. A felszíni leszállóegységek és a Hayabusa-2 anyaszonda közötti viszonylag lassú adatforgalom miatt egy-két nap is eltelhet, míg a felszíni képeket közre tudják adni, tehát az újabb képekre várnunk kell még egy kicsit.