AAVSO: új adatbázis amatőr exobolygóvadászoknak

Új exobolygós adatbázist hozott létre az American Association of Variable Star Observers (Változócsillag-észlelők Amerikai Társasága, AAVSO). Úgy tűnhet, hogy a Naprendszeren kívüli bolygók keresése inkább a hivatásos csillagászoknak való feladat, pedig az amatőrcsillagászok is jócskán hozzájárulhatnak a kutatáshoz. Az amatőr exobolygó-észleléseket összegyűjtő online adatbázis a már ismert exobolygók hosszútávú nyomon követésére és új planéták felfedezésére is lehetőséget fog nyújtani.

Amikor egy bolygó elhalad a csillaga előtt, a csillag fényessége észlelhetően csökken. Forrás: JPL-Caltech / NASA

Sem az amatőrcsillagászok, sem a kutatók nem észlelhetik közvetlenül vizuálisan a Naprendszeren kívüli bolygókat. Egy csillag fényességét azonban megmérhetik; amikor egy bolygó elhalad a csillaga és a Föld között, fényességcsökkenés észlelhető. A fedési fényességcsökkenés mértékéből következtetni lehet a bolygó méretére, a fényességváltozások gyakorisága pedig a bolygó pályájára vonatkozó információkkal szolgálhat.

Az AAVSO exobolygó-adatbázisába az amatőrök saját észleléseket tölthetnek fel, és hozzáférhetnek a többi feltöltéshez is. Az adatbázis új exobolygók felfedezését is lehetővé teszi. Az ismeretlen exobolygókra a már ismert exobolygók alapján is lehet következtetni. A bolygók közötti gravitációs kötélhúzás hatására az ismert exobolygó kicsit korábban vagy később halad át a csillaga előtt. Az átvonulások ismételt megfigyelései pedig nemcsak a másik bolygó jelenlétét igazolhatják, de megismerhetjük általuk annak tömegét és pályáját is. Ahhoz, hogy egy észlelés bekerüljön az adatbázisba, a felhasználónak meg kell adnia a felszerelésének adatait, hogy hol és mikor történt az észlelés, a célpontról készült felvételek linkjeit, valamint egy szövegfájlt, amelyben a csillag fényességmérését részletezi.

Részletes felhasználási útmutató az adatbázis weboldalán található.

Forrás: Sky&Telescope