A legjobb magyar amatőr fotó az M33-ról

A Triangulum-köd visszatérő vendég hírportálunk hétképe szekciójában, hiszen az elmúlt bő egy évben kétszer mutattunk be róla fotót, igaz, az egyik Gothard Jenő felvétele volt 1892-ből. A másikat Éder Iván készítette 2006 őszén egy 13 cm-es lencsés távcsővel és digitális fényképezőgéppel.

A napokban került fel Iván honlapjára a legfrissebb fotó, amely Szitkay Gábor nemrégiben felavatott 40,6 cm-es Newton-távcsövével és átalakított Canon EOS 30D fényképezőgépével készült. Az alább is látható részletképeken a 3 millió fényévre levő galaxis csillagkeletkezési területei, nagyobb halmazai tisztán felbontva láthatók, ráadásul olyan jó határfényességgel, amilyet kevés amatőr fotón láttam valaha is (persze lehet, hogy nem figyeltem eléggé).

Csak két kósza gondolat a kép felett merengve: vajh megéljük-e még, hogy amatőrök kimérik a közeli galaxisok legfényesebb "normális" változócsillagainak fénygörbéit? Cefeidák, fényes kék változók, vörös szuperóriások – mind elérhetők már ezzel a határfényességgel. A Meteor 2003/9-es számában erről mint a nagyon távoli jövő lehetőségéről írtam, de lehet, hogy valójában nincs is ez olyan messze. A másik: mikor látjuk már a Szitkay-Éder duó (vagy a többi, hasonlóan tehetséges magyar amatőr) önálló és/vagy közös fotóit amerikai csillagászati lapokban (pl. Sky and Telescope, Astronomy)? Meggyőződésem, hogy pl. ennek a képnek ott lenne a helye – csak éppen feltűnőbben kellene "nyüzsögni" nemzetközi fórumokon.