A Pisces grandiózus spirálgalaxisa

Nem mondhatni, hogy szignifikánsan közelebb vitt minket a világrejtély megoldásához (ami egyébként is 42, mint azt az összes, szakirodalmat tanulmányozó érdeklődő tudja), viszont csodálatosan szép a Hubble Űrtávcső legújabb sajtóközleményének fotója az M74 spirálgalaxisról. A Pisces csillagkép ékköve, a 25-30 millió fényév távolságban található spirálgalaxis típusának minden jellegzetességét bemutatja: a kékes színű, azaz fiatal, nagytömegű csillagok által kirajzolt spirálkarok között markáns porfelhők látszanak, míg az itt-ott feltűnő rózsaszín foltocskák a jelenleg is zajló csillagkeletkezést jelző HII-régiók (azaz ionizált hidrogénfelhők). A központi tartomány jól elkülönülő sárgás színéért az ott található nagy számú idősebb csillag felel.

Az M74 galaxis képe 2003-as és 2005-ös HST-felvételek alapján. A kép nagyítható változata itt.

Az 1780-ban Pierre Méchain francia csillagász által felfedezett galaxis egyik érdekessége a sok közül, hogy éppen öt éve fényes hipernóva tűnt fel benne. Az SN 2002ap jelzésű objektumot magyar kutatók is vizsgálták (a szegedi asztrofizikus Vinkó József és munkatársai), többek között megbecsülve a robbanó csillag – és így szülőgalaxisa – távolságát, amire 22 millió fényévet kaptak, sajnos igen nagy, 70%-os relatív hibával.