Egy csodaszép spirálgalaxis

Sötét, fényszennyezéstől mentes vidéki égen kisebb távcsövekkel is észlelhető a Pegasus csillagkép markáns spirálködje, az NGC 7331 és galaxiscsoportja. A vizuálisan kevés részletet mutató halvány pamacs nagytávcsöves látványa az égi szépségek iránt kevésbé fogékonyak számára is megkapó lehet: a sűrű porfelhőkkel dúsított és jellegzetesen csomós szerkezetű spirálkarok mellett a hatalmas csillagvárost kísérő, illetve a háttérben található kisebb galaxisok együttese különös hangulatú kompozíciót hoz létre. Az ún. flokkulens spirálgalaxisok prototípusát jelentő NGC 7331-et William Herschel fedezte fel 1784-ben, az objektum távolsága pedig mintegy 50 millió fényév.

Mellékelt képünket a spanyolországi Calar Alto Obszervatórium 3,5 m-es távcsövével készítette V. Peris (Univ. Valencia), összesen 2 óra 19 perc expozíciós idővel. Az eredeti felbontású változat páratlanul részletdúsan mutatja be az NGC 7331-et és 15 ívperces látómezejű környezetét, így néhány érdekesebb háttérgalaxist kisebb kivágásokkal külön is bemutatunk (a telihold korongjának átmérője kb. 30 ívperc). A kompozit felvétel érdekessége, hogy különleges képfeldolgozási technikával sikerült úgy kiemelni a fényes galaxis nagyon finom részleteit, hogy közben a halványabb területek információtartalma sem veszett el. Az alábbi képekre klikkentve mindenütt megtekinthetjük a nagyfelbontású változatot is. Derült őszi-kora téli estéken érdemes felkeresni az NGC 7331-et, 15-20 cm-es távcsövekkel már meglepően jól észrevehetjük a galaxis halvány derengését.

Az NGC 7331 és galaxiscsoportja.

Közelkép az óriás csillagvárosról.

Az NGC 7331 irányában egyéb spirálgalaxisok is találhatók.

Pillantás a kozmosz mélységeibe.

Forrás: Calar Alto Observatory