Csillagok születését idézi elő az Orion szele

A Földhöz legközelebb lévő csillagbölcsőben, az Orion-ködben van egy hatalmas, csillagszél által megtisztított buborék, amelyről úgy gondolták, hogy nem születhetnek benne csillagok. A buborék azonban csillagkeletkezés nyomait mutatja, mégpedig a szélén található apró, sűrű felhőkben. Az új megfigyeléseknek hála betekintést nyerhetünk azokba a folyamatokba, amelyek a csillagok új generációira hatnak.

A SOFIA obszervatórium és a 30 méteres IRAM rádiótávcső felvételeiből összeállított kompozit kép az Orion-ködről. (Forrás: NASA/SOFIA/IRAM)

Az új kutatásban a NASA repülőgépre telepített infravörös obszervatóriuma, a SOFIA, valamint a spanyolországi 30 méteres IRAM rádióteleszkóp adatait használták fel. Az eredményekből született szakcikk az Astronomy and Astrophysics című lapban jelent meg.

A SOFIA adataiból tavaly derült ki, hogy az Orion-ködben buborék képződik. Egy fiatal csillag, a theta-1 Orionis C közel 50 ezer kilométeres óránkénti sebességű csillagszele egy buborékban megtisztította a környezetét, amivel megakadályozta, hogy csillagtestvérei szülessenek. Eleinte nem volt egyértelmű, hogy az erős csillagszél, amely a buborék szélére tömörítette az anyagot, megkönnyíti, vagy éppen gátolja a csillagok kialakulását.

További vizsgálatok kimutatták, hogy a buborék szélén sűrű felhők találhatók, amelyekben megfelelőek a feltételek új csillagok születéséhez, sőt, egy újszülött, kis tömegű csillag már kialakulóban is van az egyikben. Az új felhők közül néhány csak időleges képződmény, egy részüket szétfújja a csillagszél, így azok nem érhetik el a kellő sűrűséget.

A SOFIA és a 30 méteres IRAM rádióteleszkóp adataiból összeállított kompozit kép az Orion-ködről. A karikázott területek sűrű felhők, amelyekben csillagkeletkezésre alkalmasak a feltételek. (Forrás: NASA/SOFIA/IRAM)

A már kialakult csillagok csillagkeletkezésre gyakorolt hatását, az úgynevezett visszacsatolást vizsgáló további kutatások segíthetnek megértenünk azokat az összetett folyamatokat, amelyek egyes helyeken lassíthatják, másutt gyorsíthatják a csillagok új generációinak kialakulását.