ET jeleinek keresése a Kepler-féle exobolygókon

A Kepler-űrtávcső által felfedezett 1235 új exobolygó-jelöltből 86 Föld-szerű planétát kezdtek vizsgálni a napokban a Kaliforniai Egyetem (University of California, Berkeley) csillagászai. A kutatás célja a bolygókon létező fejlett civilizációk nyomainak a kimutatása – már ha léteznek, és ha a rádiótartományban nyomot hagynak maguk után.

A Berkley Egyetem SETI-vizsgálata a Kepler-űrtávcső által talált leginkább Föld-szerű exobolygókat célozza meg

A keresés 2011. május 8-án kezdődött a Green Bank-i Bobert C. Byrd rádiótávcsővel – jelenleg a világ legnagyobb, mozgatható antennájú rádióteleszkópja -, amikor is egy órán keresztül gyűjtöttek adatokat összesen 8 bolygóról. A méréssorozat addig folytatódik, amíg össze nem gyűlik 24 órányi adatsor mind a 86 objektumról. Ezek után – egy gyors analízist követően – az adatokat további vizsgálat céljára szétosztják a SETI@home közel egymillió felhasználójának számítógépein futó kliensek között is.

A kiválasztott Föld-szerű bolygók a csillagaik lakhatósági zónáiban keringenek, vagyis a felszínükön az esetlegesen jelenlévő víz folyékony halmazállapotban tartósan megmaradhat. Jelenlegi ismereteink és elképzeléseink szerint a folyékony víz alapvetően fontos az élet kialakulásához.

A vizsgálathoz azért választották a Green Bank-i óriást, mert a SETI kutatások zömét hagyományosan végző arecibói rádiótávcső fizikailag képtelen az északon elhelyezkedő Kepler-mezőt észlelni. Érdekes egybeesés, hogy a legelső, földön kívüli civilizációk keresését megcélzó kutatás (OZMA) pont Green Bank-ben zajlott 51 évvel ezelőtt.

A Green Bank-i Byrd rádiótávcső

A tervezett, 24 órányi adatsor első hallásra kevésnek tűnik, de ezen idő alatt a Byrd távcső a fejlett műszereivel annyi adatot képes rögzíteni, mint az arecibói teleszkóp egy teljes év alatt.

Az otthoni felhasználók számítógépeinek bevonásával zajló teljes vizsgálat előreláthatóan egy évet vesz majd igénybe – mondta el Dan Wertheimer, a SETI@home vezető kutatója.

Forrás: UC Berkeley sajtóközlemény