Három fiatal exobolygót sikerült lefényképezni

Az exobolygó-vadászok repertoárjában ritkán előforduló, közvetlen képalkotási módszerrel fedeztek fel három új, fiatal óriásbolygót közeli csillagok körül.

Másik csillag körül keringő bolygót közvetlenül megfigyelni, lefényképezni rendkívül nehéz, mivel ezek a kísérők nagyon halványak a csillagukhoz képest, így elvesznek annak a ragyogásában. Néhány kivételes esetben azonban könnyebb lehet a dolgunk. A bolygók viszonylag melegek, így infravörös tartományban fényesebbek. A fiatal bolygók még forróbbak, infravörösben még fényesebbek. A hideg, vörös törpecsillagok halványak, így még könnyebb mellettük észrevenni egy bolygót. Ha ezeken felül még közel is van a csillag, akkor még egyszerűbb a dolgunk, mert könnyebb felbontani a csillag-bolygó rendszert.

Az utóbbi évekig összesen körülbelül tucatnyi exobolygót sikerült közvetlenül lefényképezni, és még ezek közül is bizonytalan némelyik besorolása (akár barna törpecsillagok is lehetnek), mivel gyakran nem ismerjük pontosan a tömegüket. De most három új bolygóbébivel gyarapodott a családi fényképalbum. Lássuk, mit is tudhatunk róluk!

FW Tau b

Az FW Tau talán a legérdekesebb a három rendszer közül. Maga a csillag egy 470 fényév távolságra lévő kettős rendszer, két kis tömegű, vörös törpe taggal, melyek 11 CSE távolságra keringenek egymás körül. Tőlük 300 CSE távolságban (a Nap-Neptunusz távolság tízszerese!) fedezték fel az új bolygót.

20131204b-fwtau

A bolygót már 2001-ben sikerült detektálni, de egészen idáig kellett várni a csillagrendszerrel közös térbeli mozgást megerősítő mérésekre. Az FW Tau b jelzésű planéta tömege tízszerese a Jupiterének, a felszíni hőmérséklete 1700 °C.

ROXs 42B b

A ROXs 42B szintén kettőscsillag, a Napnál kisebb és hűvösebb, nagyon fiatal (alig 7 millió éves) komponensekkel, 390 fényév távolságra a Földtől. A csillagpártól 140 CSE távolságra felfedezett új bolygó 11-szer nagyobb tömegű, mint a Jupiter, felszíni hőmérséklete 1900 °C.

20131204b-roxs42b2

A ROXs 42B b jelű exobolygó a Keck-II, a VLT és a Subaru távcsövek 2005 és 2012 között készült felvételein. A bal felső képen a koronggal kitakart központi csillaghoz közelebb látható objektum besorolása még bizonytalan. Forrás: Currie et al. 2013.

ROXs 12 b

A ROXs 12 egy magányos, vörös törpecsillag, szintén kb. 390 fényév távolságra a Földtől. A tőle 210 CSE távolságra felfedezett objektum 16 ± 4 jupitertömegű, vagyis hibahatáron belül lehet egy nagy tömegű bolygó, de akár egy kisebb barna törpecsillag is.

20131204b-roxs12

A ROXs 12 b bolygó a Keck-II távcső felvételén. Forrás: Kraus et al. 2013.

A több sávban végzett infravörös mérések alapján az FW Tau b és a ROXs 42B b közös érdekessége, hogy anyagbefogási korong található körülöttük, vagyis ezen óriásbolygók kialakulása még nem fejeződött be.

A csillaguktól ekkora távolságban, ilyen nagy tömeggel létrejövő kísérők kialakulására adott magyarázat még mindig sok fejtörést okoz a bolygókeletkezés modellezésével foglalkozó szakembereknek. Ezen három új objektum követésével, fizikai paramétereik pontosításával remélhetőleg értékes adatokat kapunk a jövőben a modellek finomításához.

Forrás: Bad Astronomy, arXiv:1310.4825, arXiv:1311.7664