Hatalmas porkorong fedheti el a hunyorgó óriáscsillagot

Egy hatalmas, hunyorgó csillagot fedeztek fel több mint 25 ezer fényévre tőlünk, a Tejútrendszer központjánál.

Egy nemzetközi kutatócsoport megfigyelései szerint a VVV-WIT-08 jelű csillag fényessége 30-ad részére csökkent, így csaknem el is tűnt az égboltról. Nem ritka, hogy egy csillag fényessége változzon, például azért, mert pulzál, vagy azért, mert egy bináris rendszerben a társcsillaga elfedi – az azonban kivételesen ritka, hogy egy csillag sok hónapos időszakra halvánnyá váljon, majd újra felfényesedjen.

Művészi illusztráció a VVV-WIT-08 jelű kettőscsillagról. (Forrás: Amanda Smith)

A kutatók szerint a VVV-WIT-08 egy új kategóriát képvisel a csillagok között: egy „hunyorgó óriás” kettőscsillag-rendszer, amelyben egy – a Napnál százszor nagyobb – óriáscsillagot néhány évtizedenként egy egyelőre nem észlelt társa takar ki. A társobjektum lehet egy másik csillag vagy akár egy bolygó is, amelyet egy épphogy áttetsző korong vesz körül: ez a korong fedi el az óriáscsillagot, amely így szinte eltűnik, majd újra feltűnik az égen. A kutatócsoport a brit Királyi Csillagászati Társaság által kiadott szaklapban tette közzé a felfedezést.

A Cambridge-i Egyetem Csillagászati Intézetének munkatársa, Dr. Leigh Smith vezette kutatócsoport az Edinburgh-i Egyetem, a Hertfordshire-i Egyetem, a Varsói Egyetem és a chilei Andres Bello Egyetem kutatóiból áll. „Elképesztő, hogy megfigyelhettünk egy sötét, nagy és hosszúkás objektumot köztünk és a távoli csillag között, és csak találgathatunk, hogy honnan származik.” – mondta a szakcikk társszerzője, Dr. Sergey Koposov (Edinburgh-i Egyetem).

Mivel a csillag a Tejútrendszer sűrű régiójában található, a kutatók megvizsgálták, hogy nem sodródhatott-e véletlenül egy ismeretlen, sötét objektum az óriáscsillag elé. A szimulációk azonban azt mutatták, hogy ehhez hihetetlenül sok sötét objektumnak kéne a galaxisban vándorolnia.

Egy hasonló csillagrendszert már régóta ismerünk. A hatalmas epszilon Aurigae csillagot 27 évente elfedi egy gigantikus porkorong, de csupán 50%-al csökken a fényessége. Egy másik példa, a TYC 2505-672-1 jelű fedési kettős, amely 69 éves keringési periódusával rekordernek számít. Vele kelt versenyre a VV-WIT-08.

A kutatócsoport a VV-WIT-08 mellett még két hasonló, különös óriáscsillagot talált. A kutatók úgy gondolják, hogy az objektumokat új osztályként, a „hunyorgó óriásokként” kezelhetik.

A VVV-WIT-08 jelű óriáscsillagot az Európai Déli Obszervatórium által működtetett chilei VISTA távcső VVV (VISTA Variables in the Via Lactea) programja keretében fedezték fel. A VISTA egymilliárd csillagot vizsgál infravörös tartományban már közel egy évtizede. A projekt egyik vezetője, Philip Lucas (University of Hertfordshire) azt mondta: „Időnként találunk olyan változócsillagokat, amelyek nem illeszkednek egyik kategóriába sem, ezek a what-is-this (’mi-ez’ – a szerk.), vagyis WIT objektumok. Izgalmas annyi évnyi tervezés és adatgyűjtés után látni a VVV felfedezéseit.”

A VVV-WIT-08 felfedezését a VVV adatainak köszönhetjük, de a csillag halványulását egy varsói hosszútávú megfigyelési kampány, az OGLE (Optical Gravitational Lensing Experiment) is észlelte. Az OGLE sokkal gyakrabban végez megfigyeléseket, de közelebb az elektromágneses spektrum látható tartományához. A gyakori észlelések jelentették a VV-WIT-08 modellezésének kulcsát, amelynek során kimutatták, hogy az óriáscsillag mind látható, mind infravörös tartományban ugyanolyan mértékben halványodott.

Úgy tűnik, hogy nagyjából féltucat olyan csillagrendszert ismerünk, amelyben potenciálisan egy óriáscsillag és egy hatalmas, részben áttetsző korong található. „Biztosan többet is fogunk találni, de most azt kell megtudnunk, hogy mik lehetnek a rejtőzködő tagok, hogyan veheti körül őket korong annak ellenére, hogy olyan távol keringenek az óriáscsillagtól.” – mondja Smith. „Ennek során megtudhatunk valami újat arról, hogy hogyan fejlődnek az ilyen típusú rendszerek.”

Az eredményeket közlő szakcikk az arXiv.org preprint portálon érhető el.

Forrás: ScienceDaily