Bolygófotózás a Mars felszínéről: a Curiosity marsjáró minket is lefényképezett

Időről időre még a NASA Curiosity rovere is megáll, hogy a csillagos eget kémlelve elmélázzon kicsit. Június 5-én az égbolt fürkészése közben pedig még a Földet és a Vénuszt is sikerült lencsevégre kapnia.

A NASA Curiosity marsjáró két felvételéből összekombinált kép, amelyen a Föld és a Vénusz is látható, 2020. június 5-én. Korábbi képeivel összevetve látványosan halványabbak a magasan szálló, finom por fényvisszaverése miatt. (NASA/JPL-Caltech/MSSS)

A Curiosity Mastcam kameráját naplemente után 75 perccel emelte az égre, küldetésének 2784. napján. A két képből összeillesztett mozaik egyik kockáján a Földünk, a másikon pedig szomszédunk, a Vénusz látható. Mindkét bolygó aprócska kis fénypöttynek tűnik, részben a távolság, részben pedig a marsi légkörben szálló rengeteg por miatt; normál körülmények között fényes csillagoknak tűnnének.

A fényképek részben az alkonyati világosság kimérésének céljából is készültek: az év ezen szakaszában ugyanis több por száll a Mars légkörében, amik a napfényt visszaverve különösen fényessé teszik az égboltot. A kép elkészültekor még a közepesen fényes csillagok sem látszottak az égen. Hasonlóan világos szürkületek a Földön is előfordulnak, például vulkánkitörések után.

A NASA Curiosity 2014-ben készített fényképe, amelyen a Föld és a Hold látható. A legfrissebb képpel összevetve figyeljük meg, mennyire más az égbolt színe, illetve mennyivel halványabbnak látszik a bolygónk. (NASA/JPL-Caltech/MSSS)

Ha a legfrissebb fotókat összevetjük a Mastcam 2014-es Föld – Hold fotóival, látványosan más a szín és a fényesség is a magasan szálló por miatt. Az új fényképek alján pedig a Tower Butte nevet viselő, agyagos képződmény tornyosul, melyet a rover már több mint egy éve vizsgál. 2012-es érkezése óta számos szépséges felvétellel örvendeztetett meg mindet, többet között naplementéket, aszteroidákat örökített meg, illetve a Merkúrt (videó a linkre kattintva) és a Mars két holdját, a Phobost és a Deimost is megfigyelte a napkorong előtt áthaladni.