Gyorshír: sikerrel teljesítette első repülését az Ingenuity marsi helikopter!

Sikeresen teljesítette első repülési tesztjét a NASA Ingenuity helikoptere! A NASA élő adásában, magyar idő szerint ma kora délután érkeztek meg az első adatok, amelyek megerősítették a történelmi jelentőségű technológiai demonstráció sikerességét. Az Ingenuity a NASA Perseverance marsjáróval együtt érkezett február 18-án a Jezero-kráterbe.

A NASA Ingenuity helikopter árnyéka a Mars felszínén, első repülése közben. (Forrás: NASA Live stream)

Habár az eredetileg tervezett április 11-i indítást kisebb technikai problémák miatt el kellett halasztani, jobban nem is folytatódhatott volna a történet. A kis helikopter marsi helyi időben 12:33-kor emelkedett fel. A magasságmérő adatai szerint sikerült felszállnia az előre meghatározott, maximális 3 méter magasságba, ahol 30 másodpercen keresztül lebegett, mielőtt biztonságosan visszaereszkedett a felszínre. A teljes kontrollált repülés ideje így 39,1 másodperc volt, először a történelemben egy másik bolygó felszínén!

Sorozatfelvétel a NASA Perseverance fényképeiből, ahogyan az Ingenuity felemelkedik, lebeg, majd leszáll. (Forrás: NASA Live stream)

Az Ingenuity repülése teljesen autonóm, ugyanis a két bolygó közötti távolság miatt a jelnek körülbelül 11 percre van szüksége ahhoz, hogy megérkezzen; így a drón valós idejű távirányítására nincs lehetőség. A tervezett repüléshez elküldték a parancsokat, majd az Ingenuity kameráinak és szenzorainak segítségével hajtotta végre az önálló repülést. A 49 centiméter magas, 1,8 kg tömegű kis helikopteren nincsenek tudományos berendezések, fő célja annak a demonstrálása, hogy a jövőben repülő egységekkel is felfedezhetjük az égitestek izgalmas, ám nehezen megközelíthető helyszíneit (akár a Marson, akár máshol).

Az Ingenuity a következő hetekben terv szerint még többször fel fog emelkedni, valamint a napokban várható több fénykép, színes felvételek, valamint reményeink szerint videofelvételek is a repülési kísérletről. Érdemes lesz hát figyelni az úttörő marsi helikoptert!

Forrás: NASA Live stream, NASA JPL