Megérkezett a NASA fejlesztette eszköz az ESA sötét anyagot kutató távcsövéhez

Az ESA 2022-ben induló Euclid küldetése a modern csillagászat két legnagyobb rejtélyét fogja kutatni: a sötét anyagot és a sötét energiát. A NASA mérnökei befejezték az Euclid egyik berendezésének kulcsfontosságú részeit, mely ezen kozmikus talányok megfejtésén fog fáradozni.

Az ESA Euclid Near Infrared Spectrometer and Photometer (NISP) mérőműszerének kriogén (hideg) része, mely detektorainak tervezését és szállítását a NASA végezte. Az arany borítású rész az infravörös szenzorokkal egybeépített 16 elektronikus érzékelő-chip. (Euclid Consortium/CPPM/LAM)

A NASA mérnökei megtervezték, megépítették és letesztelték a 20 elektronikus érzékelő-chipből álló hardvert, melyből 16 a repülőegységé lesz, négyet pedig tartaléknak szántak. Ezek az alkotóelemek -136 °C-os hőmérsékleten fognak működni, és az Euclid közeli-infravörös spektrométerének és fotométerének (NISP) fénydetektoraiból érkező apró jelek precíz erősítéséért és digitalizációjáért fognak felelni. Az Euclid obszervatóriumon látható tartományban mérő berendezés is lesz.

„Még a legjobb körülmények között is extrém nagy kihívás olyan érzékeny és komplex elektronikákat tervezni és építeni, amelyek ilyen hidegben is működőképesek” – mondta Moshe Pniel, az Euclid amerikai projektmenedzsere, a chipeket tervező csoport vezetője.

A gyártó Thales Alenia Space technikusai dolgoznak az Euclid teleszkóp szerkezeti és hőmodelljével a franciaországi Cannes-ban. (ESA/Thales Alenia Space/Airbus Defence and Space)

Az Euclid több milliárd, tőlünk a tér gyorsuló tágulása miatt egyre nagyobb sebességgel távolodó messzi galaxist fog felmérni. Kutatók egyelőre nem tudják, mi okozza a gyorsuló tágulást, de a jelenség forrását sötét energiának keresztelték el. Rengeteg galaxison keresztül vizsgálva a sötét energia hatását próbálják meg leszűkíteni a titokzatos jelenséget okozó hatás mibenlétét. Emellett az Euclid a sötét anyag kérdéseivel is foglalkozik majd. Bár nem látjuk a sötét anyagot, az Univerzumban ötször elterjedtebb a „rendes” anyagnál, mely a bolygókat, csillagokat és minden mást, amit látunk alkotja.

A sötét anyag detektálásához annak gravitációs hatásának nyomait keresik. Az Euclid távoli galaxisfelmérésének eredményei megmutatják majd, hogyan alakulhatott ki az Univerzum nagyskálás szerkezete a rendes anyag, sötét anyag és sötét energia bonyolult kölcsönhatásai következtében. Ezzel egyidőben közelebb kerülünk mind a sötét anyag, mind a sötét energia tulajdonságainak és hatásainak, alapvető természetüknek megértéséhez.

Az Euclid misszióról bővebben angol nyelven ide kattintva olvashatnak.