A Naprendszer leggyorsabban forgó égitestje

Dorset-i (Anglia) otthonából az Interneten keresztül távvezérelve az ausztráliai Siding Spring Obszervatóriumban található 2 méteres Faulkes Távcsövet Richard Miles nyugdíjas amatőrcsillagász egy apró, néhány nappal korábban felfedezett objektumot észlelt: a teniszpályányi méretű (kb. 12×24 méter) 2008 HJ jelű földsúroló kisbolygót. Megfigyelései szerint a különleges égitestnek csupán 42,7 másodperc kell egy fordulatához – kiérdemelve így a szupergyorsan forgó objektumok osztályához való tartozást.

Az ehhez hasonló elképesztően alacsony forgási idő nem ritka a földsúroló kisbolygók között: a korábbi rekordtartónak (2000 DO8) is csak 78 másodpercre van szüksége egy fordulathoz és a két Faulkes Távcsövet használó, iskolásokat is bevonó projekt korábban a 2008 GP3 jelű aszteroidánál talált 11,8 perces forgási időt (az ausztráliai teleszkóp északi párja a Hawaii-szigeteken található).

A kép közepén látszó csík mutatja a gyorsan haladó (és forgó, emiatt pedig periodikusan elhalványodó és felfényesedő) 2008 HJ jelű földsúroló kisbolygót.

Ámbár kis méretű szikladarab, a 2008 HJ tömege meghaladja az 5000 tonnát és április végi földközelsége alkalmából körülbelül 45 kilométert tett meg másodpercenként(!), amint elzúgott anyabolygónk mellett. Szerencsére sem most, sem a jövőben nem jelent veszélyt reánk nézve.

A Föld közelébe kerülő kisbolygókról mindezidáig sajnos meglepően keveset tudunk: mivel kis méretűek, pályájuk nagyobb részén járva igen halványak, csupán földközelségük alkalmából van lehetőségünk behatóbb vizsgálatukra. Legtöbbjük nagyobb égitestek réges-rég történt összeütközésekor keletkezett töredék, míg némelyikük elképzelhető, hogy egyidős a Naprendszerrel, azaz koruk hozzávetőleg 4,6 milliárd év.

A kisbolygó 2008. május 28-ai helyzete a Naprendszerben, ekkor naptávolsága 0,968, földtávolsága 0,125 csillagászati egység volt.

A mostani felfedezés remek példa arra, hogy amatőrcsillagászok és iskolások bevonásával zajló nagyobb szabású megfigyelési programok is hozhatnak különleges eredményeket.