Akcióban a Rosetta: közelképek a Lutetia kisbolygóról!

Földi idő szerint 2010. július 10-én 16:10 UT-kor az ESA Rosetta űrszondája az előzetes terveknek megfelelően mintegy 3162 km-es legközelebbi távolságban elrepült a 21 Lutetia főövbeli kisbolygó mellett, közben pedig sok látványos felvételt készített a kis égitestről. A Lutetia az eddigi legnagyobb olyan kisbolygó, amelyet űrszonda látogatott meg közelről. A minimális távolság és ennek időpontja most még csak előzetes adat és majd később, a részletes pályaadatok és a szonda fedélzeti műszerei által a Földre leküldött adatoknak az elemzése után lesznek pontosan ismertek. Az aszteroidával való találkozás előtt már több nappal megkezdték a kis égitest távoli megfigyelését a Rosetta OSIRIS (Optical, Spectroscopic, and Infrared Remote Imaging System) elnevezésű kamerájával, hogy pontos fotometriát végezzenek a kisbolygó alakjának, tengelykörüli forgási idejének pontosítása, valamint a forgási tengelyének térbeli iránya meghatározása céljából. Az alábbiakban az OSIRIS NAC (Narrow Angle Camera) nagyfelbontású kamerája által készített és eddig közzétett felvételeket mutatjuk be.

A Lutetia kisbolygóról készült képfelvételek a Rosetta OSIRIS képfelvevő rendszere nagyfelbontású kamerájával a közeledés során (kép: ESA 2010 MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/RSSD/INTA/UPM/DASP/IDA).

A Lutetia kisbolygó nyolcvanezer kilométerről készült felvétele a Rosetta OSIRIS nagyfelbontású kamerájával (balra), illetve a kisbolygó egy előzetes térbeli modellje (jobbra) (kép: ESA 2010 MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/RSSD/INTA/UPM/DASP/IDA).

A Rosetta űrszondát néhány hónapon belül hibernálják, azaz a szonda kiszolgálásához nem feltétlenül szükséges műszereket és berendezéséket kikapcsolják, illetve takarék üzemmódba kapcsolják át, amíg 2014-ben a 67P/Churyumov-Gerasimenko-üstökös közelébe nem érkezik az üstökösszonda. A Rosetta előtt álló, mintegy négy évig tartó bolygóközi út alatt főleg csak a sugárzásmérő és részecskeszámláló műszerek, valamint a létfontosságú energiaellátó berendezések, illetve a Földdel való rádiókapcsolatot lehetővé tevő berendezések lesznek készenlétben. További szerencsés bolygóközi utat Rosetta!