A Hubble jelenti: még mindig egyben van az ISON-üstökös

A Hubble-űrtávcső október 9-ei felvétele szerint egyben van a várva várt ISON-üstökös magja.

Az utóbbi hetekben nagyon ellentmondásos jóslatok jelentek meg a november 28-ai napközelsége felé közeledő ISON-üstökösről. Kutatók egy csoportja úgy érvel, hogy az üstökös magja szétesik, még mielőtt elérné napközelpontját, és az évszázad üstökösének beharangozott égitestből az évszázad lebőgése lesz. Más kutatók – ők vannak többségen – azt mondják, hogy az üstökös hetek, hónapok óta tartó látszólagos gyengélkedése természetes folyamat, nem valami drámai esemény előszele, így türelmesen ki kell várnunk november 28-át, és meg fog születni a csoda.

20131019-ison-hst

A HST október 9-ei felvétele inkább hasznos, mint szép, de a célnak tökéletesen megfelel: megmutatja, hogy a mag egyben van és az anyagkibocsátás egyenletes. (NASA, ESA, Hubble Heritage Team (STScI/AURA))

Ez utóbbi vélekedéshez tett hozzá egy újabb érvet a Hubble-űrteleszkóp október 9-ei megfigyelése, melyet a kormányzati leállás miatt csak a napokban tudtak feldolgozni és közzétenni a kutatók. A friss képek szerint bár gyengélkedik, de egyben van az üstökös néhány kilométer átmérőjű magja, az esetleges felbomlásnak, leszakadt daraboknak nyoma sincs. A mag körüli por és gázfelhő szerkezete is arra utal, hogy az anyagkibocsátás egyenletes, nincs nyoma a mag „krahácsolásának”, ami a szétesés előtt álló üstökösök sajátja. Nem a HST-hez kapcsolódó, de fontos eredmény, hogy az üstökös mozgásában nem látszanak nemgravitációs erők nyomai. Ezeket az erőket a magból kiáramló gázok okozzák, a rakétaelv alapján kicsit eltolják az üstököst az eredeti pályájáról. Az ISON-nál két évnyi megfigyelés után sem látszódik ilyen elsodródás, pedig a gázok folyamatosan áramlanak ki a magból. Mindez arra utal, hogy nagy a mag tömege, tehát az átmérője is, vagyis kevéssé valószínű, hogy szét fog esni. A korábban megfigyelt széthulló üstökösöknél mindig erős nemgravitációs hatásokat figyeltek meg, így reményeink tovább élnek, hogy hamarosan igazi „üstökösszörnyet” láthatunk egünkön.

20131019-ison-jager

Michael Jäger osztrák amatőrcsillagász csodálatos felvétele október 19-én mutatja az egyre fényesedő üstökös és a Mars együttállását.