Gyorshír: küldetése felénél jár a Juno

2018. december 21-én, magyar idő szerint 17 óra 50 perckor a NASA Juno űrszondája 5 ezer kilométerre közelíti meg a Jupiter felhőzetének tetejét 207 ezer kilométeres óránkénti sebességgel. Ez lesz a napelemes energiaellátású űrszonda 16. kutató célú elhaladása a gázóriás mellett, és ezzel együtt elsődleges adatgyűjtő küldetésének feléhez is ér.

A képsorozat 2018. április 1-jén, a 12. Jupiter-közelség során készült. Forrás: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Gerald Eichstädt/Seán Doran

A Juno elnyújtott ellipszis alakú pályán 53 nap alatt kerüli meg a Jupitert. Minden alkalommal, amikor a bolygó felhőzetéhez közel halad el, az északi pólustól a déli pólusig terjedő pályát jár be.

A Juno 12. Jupiter-közelsége során, a 2018. április 1-jén készült felvételekből összeállított képen a Jupiter északi pólusa látható. A felvételek az űrszonda színes kamerájával, a JunoCammel készültek. Forrás: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Gerald Eichstädt/John Rogers

A 2011. augusztus 5-én felbocsátott űrszonda 2016. július 4-én állt bolygó körüli pályára. A küldetés első felében a pólusokon áthaladó, egymástól 22,5 fokos szögben lévő főkörök mentén készített felvételeket, így a kutatók a bolygó egészéről átfogó képet kaphattak. Az ezt követő Jupiter-közelségeket úgy tervezték, hogy a szonda pontosan a korábbi pályák között félúton repüljön el, így a bolygóról már 11,25 fokonként készülhetnek felvételek a hosszúsági körök mentén. Az új adatoknak hála többet tudhatunk meg a Jupiter felhőmozgásairól, mágneses terének eredetéről, valamint a bolygó belső szerkezetéről.