Korábban jelent meg az oxigén a Föld légkörében, mint eddig gondoltuk

A földi élet szempontjából elsődleges az oxigén jelenléte az atmoszférában. A Föld korai időszakában jelentős mennyiségű oxigént a kékalgák termeltek. Az oxigénnel történő, jóval hatékonyabb energiatermelés lehetővé tette aztán az összetettebb életformák megjelenését is, mint amilyen az ember. Épp ezért nem meglepő, hogy a jövőbeli asztrobiológiai kutatások is más bolygók légkörében az oxigén, és emellett a víz jelenlétét fogják keresni. Már ma is ismert olyan bolygó (igaz, csak gázóriás), amelynek légkörében kimutatható volt az oxigén. Ahhoz azonban, hogy a kutatók más bolygón az élet jeleit keressék, előbb meg kell érteniük az élet kialakulásának mechanizmusát saját bolygónkon.

Jelenleg a légkör 21%-át oxigén alkotja, ám ez nem volt mindig így. Az óceánban élő, a fotoszintézis melléktermékeként oxigént előállító kékalgáknak köszönhetően a földi légkörben körülbelül 2,3-2,4 milliárd éve nőtt meg jelentősen az oxigénszint. Az oxigén azonban nem csak a légzés miatt fontos. A sztratoszférában található ózon is egy háromatomos oxigénmolekula, amely kiszűri a káros ultraibolya sugárzást. Az ózonréteg kialakulása tette lehetővé a szárazföldi élet megjelenését mintegy 500 millió éve.

A kékalgák (vagy másnéven cianobaktériumok) termeltek jelentős mennyiségű oxigént 2,4 milliárd éve. Így nőtt meg jelentősen az oxigénmennyiség a légkörben.

A Science tudományos folyóirat szept. 28-i számában jelentette be két asztrobiológus csoport két cikkben, hogy az oxigén megjelenése a légkörben körülbelül már 50-100 millió évvel korábban megtörtént, mint azt eddig gondolták. A kutatók egy több mint 1 kilométer hosszú, Nyugat-Ausztráliából származó földfuratból állapították meg, hogy már 2,5 milliárd éve jelen volt kis mennyiségben az oxigén a Föld óceánjaiban és légkörében. Az Arizona State University tudósai a mintában olyan fémvegyületek után kutattak, melyek az oxigén jelenlétére utalnak, míg a University of Maryland kutatói kénvegyületek révén erősítették meg a felfedezést.

A kutatók elképzelhetőnek tartják, hogy már ennél az időpontnál is előbb megkezdődött az élőlények oxigéntermelése, ám ez az oxigénmennyiség hamar eltűnt a vulkánikus gázokkal való reakciók során.

Forrás: NASA News Release, 2007. szept. 27.