Meteoritkrátert talált az opálvadász

Mike Fry végzett geológus és – talán nevezhetjük így – kalandor, aki négy évtizede költözött Ausztráliába, hogy opál- és aranylelőhelyek után kutasson. A gazdagságot rejtő kőzetek felkutatásához a Google Earth képeit is felhasználja, melyeken a lelőhelyekre utaló szerkezeteket, formációkat keres. Ennek során vette észre azt a közel 2 km átmérőjű, kerek struktúrát, amely minden bizonnyal egy eddig ismeretlen meteoritkráter.

A felfedező és a lehetséges becsapódási kráter (The Sydney Morning Herald).

A félig lepusztult kráter Új-Dél-Wales területén, egy White Cliffs nevű apró településtől 10 km-re északkeletre található. A nyugati oldalát teljesen elpusztították az űrfelvételeken is látható időszakos vízmosások, ám a keleti felét egy legalább 2 millió éve rárakodott, szilíciumból képződött beton keménységű kéreg (silcrete, egyfajta sivatagi máz) megvédte az idő viszontagságaitól. A Fry lakhelyétől 11 órányi autózásra lévő helyen a hosszú út megtétele után csodás látvány fogadta a felfedezőt. A megmaradt kráterfal 30-50 méterrel emelkedik a kráter alja fölé, mintegy természetes bástyát húzva a vörös sivatagba. A biztató morfológia jegyek ellenére még nem lehetünk teljesen biztosak abban, hogy valóban egy meteoritkráterről van szó. Ehhez a kőzetek mikroszkópos vizsgálatára lesz szükség, ugyanis a becsapódásos eredet csak a hatalmas nyomás és hőmérséklet hatására keletkező, üvegszerűen összeégett, ún. sokk-metaforfozison átesett anyagok kimutatásával bizonyítható egyértelműen. Ha a kozmikus eredet bebizonyosodik, ez lesz a második olyan meteoritkráter, melyet a Google Earth segítségével fedeztek fel. Az elsőről idén áprilisban portálunk is beszámoltunk.