Meteoritkrátert találtak Ausztráliában a Google Earth segítségével

Arthur Hickman ausztrál geológus a Google Earth képeit teljesen más után vizsgálva egy 260 m átmérőjű, 30 m mély becsapódási krátert fedezett fel. A nyugat-ausztráliai Pilbara területhez tartozó Hamersley Ranges-en található kráter korát kb. 10 és 100 ezer év közöttire becsülik. A felfedezés még tavaly júliusban történt és amennyiben megerősítést nyer (az amúgy szinte biztosra vehető becsapódási nyom), ez lesz a harmincadik ismert meteoritkráter Ausztráliában, ahol utoljára 2005-ben történt hasonló felfedezés. Az Earth Impact Database alapján jelenleg összesen 173 becsapódási krátert ismerünk a Földön.

Az újonnan felfedezett kráter felülnézetből, valamint oldalról, 800 m-es
magasságból nézve.

Dr. Hickman egy telefoninterjúban így emlékszik vissza a felfedezésre: "Nem kerestem a krátert. Éppen a Google Earth segítségével vizsgáltam a területet, amikor egy kerek, furcsa formációt pillantottam meg." A kutató olcsón, felszíni fejtéssel kibányászható vasérc-lerakatokat keresve fedezte fel a krátert, amely Pearth-től mintegy 1000 km-re északkeletre található, mindössze 35 km-re északra Newman bányavárostól.

Dr. Hickman az általa felfedezett kráter peremén.

Dr. Hickman felfedezésében fontos szerepet játszott Dr. Andrew Glikson, az Australian National University munkatársa, aki a becsapódási kráterek szakértője. Dr. Glikson  tavaly augusztusban meglátogatta a felfedezés helyét és megerősítette Dr. Hickman feltevését. Az egyetlen nem becsapódási magyarázat a formáció keletkezésére az lehetne, hogy vulkanikus eredetű, azonban a környező területeken nem található vulkanikus eredetű anyag. Dr. Glikson úgy becsüli, hogy egy kb. 10-15 m átmérőjű meteorit becsapódása eredményezte a krátert. A két geológus a felfedezésről szóló tanulmányt az Australian Journal of Earth Sciences folyóirathoz küldte be megjelentetésre.

A Hickman-kráter pár km magasból a Google Earth felvételén.

A kráter becsapódási eredetének hivatalos igazolásához a következõ lépés anyagának részletes vizsgálata. Egyrészt a becsapódott meteorit hátramaradt darabjait próbálják megtalálni, ennek hiányában pedig mintát vesznek a talajból, amelyben a földi és földönkívüli anyagok összeolvadt darabjait kell beazonosítani.

A krátert Dr. Glikson javaslata alapján Hickman-kráternek nevezték el.

Forrás: Sydney Morning Herald, 2008.03.25.