Újabb öt hetet kapott a Phoenix a marsi víz kimutatása után

"Vizet találtunk." – mondta William Boynton, a TEGA műszert irányító csoport vezetője. "Vízre utaló jeleket már a Mars Odyssey szonda adataiban és a Phoenix korábbi képein is láthattunk, de ez az első eset, hogy a marsi vizet fizikailag is kimutattuk".

A május 25-i leszállás óta a talaj vizsgálata egy kémiai laboratóriummal, a minták hevítésével és a kibocsátott gázok elemzésével, mikroszkóppal, vezetőképességet vizsgáló szondával és kamerákkal történt. A víz jelenlétének megerősítésén kívül a kutatók arra is keresik a választ, hogy a jég megolvad-e annyira, hogy biológiai létformákra alkalmas legyen, valamint hogy az alapvető, élethez szükséges vegyületek megtalálhatók-e a felszínen.

A kamerák által készített színes körpanoráma képein látható alakzatokból arra lehet következtetni, hogy a területet minden irányban a jég uralja. A képek segítségével könnyebben megtervezhetők és értékelhetők a vizsgálatok, amelyek a robotkar hatókörén belül elvégezhetők.

A színes körpanoráma több mint 400 önálló kép feldolgozásával készült.

A talaj elemzésén kívül az égbolt megfigyelése is folyik. Egy kanadai műszer egy 30 watt teljesítményű lézersugárral pásztázza a légkört, és tanulmányozza a légkörben megtalálható port, valamint a felhőzetet.

A leszállóegység jó állapotát, és a bíztató eredményeket mérlegelve a NASA meghosszabította a missziót, így az eredetileg három hónaposra tervezett kutatás öt héttel tovább, szeptember végéig folytatódhat. Michael Meyer, a NASA washingtoni igazgatóságánál így nyilatkozott: "A Phoenix egészséges és a napenergia hasznosítására is jó kilátásaink vannak, ezért maximálisan ki akarjuk használni, hogy a műszerek a Mars egyik legérdekesebb területén vannak."

Forrás: NASA JPL News Release, 2008.07.31.