4,4 milliárd éves kőzetek alapján már kialakulása közben is lehetett víz a Marson

A bolygótudomány régi rejtélye, hogy honnan származik a víz a Földön, a Marson és más, nagyobb égitesteken, például a Holdon. Egy elmélet szerint aszteroidák és üstökösök szállították a már kialakult égitestekre a vizet. Vannak, akik úgy gondolják, hogy a víz egyike lehet azoknak az anyagoknak, amelyek természetes módon jelen vannak a bolygóformálódás során. Egy marsi meteorit ismételt elemzése az utóbbi elméletet igazolhatja.

Néhány évvel ezelőtt két sötét meteoritot találtak a Szaharában. Az NWA 7034, valamint az NWA 7533 jelzést kapták, ahol az NWA az Észak-Nyugat-Afrika angol rövidítése, a szám pedig azt mutatja, hogy hányadikként fogadta el hivatalosan a meteoritokat nyilvántartó Meteoritical Society (USA) nemzetközi bolygótudományi szervezet. Az elemzés során megállapították, hogy ezek a meteoritok a marsi aszteroidák új típusát alkotják, és különböző kőzettöredékekből állnak.

Az NWA 7533 jelzésű meteorit, a Fekete Szépség többet ér, mint a saját súlya aranyban. (Forrás: University of Copenhagen/Deng et al.)

A legősibb töredékek a Marson alakultak ki 4,4 milliárd évvel ezelőtt, vagyis ezek a legrégebbi ismert marsi meteoritok. Olyan ritkán találnak hasonló meteoritokat, hogy egy grammjuk akár 10 ezer dollárt is érhet. A Tokiói Egyetem nemzetközi kutatócsoportja Takashi Mikouchi vezetésével nemrég 50 grammot kapott meg elemzésre az NWA 7533 jelzésű meteoritból.

„A marsi meteoritokban található ásványokat tanulmányozom, hogy megismerjem a bolygó kialakulásának, valamint a kéreg és a köpeny fejlődésének folyamatát. Ezt a meteoritot, amelyet sötét színe miatt Fekete Szépségnek (Black Beauty) neveznek, most először vizsgáltam.” – mondta Mikouchi. „Az NWA 7533 mintáit négyféle spektroszkópiai elemzésnek vetettük alá, amelyekkel a kémiai tulajdonságaikat vizsgáltuk. Az eredmények birtokában a kutatócsoport izgalmas következtetésekre jutott.”

Ismert tény, hogy a Marson legalább 3,7 milliárd éven át volt víz. A meteorit ásványi összetétele azonban a kutatócsoport szerint arra utal, hogy már sokkal előbb, nagyjából 4,4 milliárd éve is jelen volt a víz a bolygón.

„A meteoritban lévő vulkáni törmelékes kőzetek magmából jöttek létre többnyire becsapódások és oxidáció következtében.” – mondta Mikouchi. „Az oxidáció csak akkor mehetett végbe, ha 4,4 milliárd évvel ezelőtt víz volt jelen a Mars felszínén vagy a kérgében, és egy becsapódás megolvasztotta a kérget. Az elemzéseink arra utalnak, hogy egy ilyen becsapódás nagy mennyiségű hidrogént szabadíthatott fel, ami hozzájárulhatott a bolygó felmelegedéséhez akkoriban, amikor a Marsnak már vastag, jól szigetelő szén-dioxid atmoszférája volt.”

Művészi elképzelés az ősi Marsról. (Forrás: The Cosmic Companion/Created in Universe Sandbox)

Ha már jóval korábban is volt víz a Marson, mint eddig hitték, az arra utal, hogy a víz a bolygó kialakulásának korai szakaszában közrejátszó folyamat természetes mellékterméke lehetett. Az új eredmények segíthetnek választ adni a víz eredetével kapcsolatos kérdésekre, és hatással lehetnek az élet kialakulásának vizsgálatára, valamint a Földön kívüli élet utáni kutatásra is.

Az eredményeket közlő szakcikk a Science Advances című folyóiratban jelent meg.

Forrás: Science Daily