Mi legyen a Kepler-űrtávcsővel?

Nem kevesebb, mint 42 javaslat érkezett a NASA Ames Kutatóközpontja által közzétett, a Kepler lehetséges felhasználási módjait kereső felhívásra: a válaszok az igen megalapozottól a teljesen bolondosig terjednek.

A nyár folyamán a NASA és az űrtávcsövet megépítő Ball Aerospace munkatársai komoly erőfeszítéseket tettek, hogy a meghibásodott lendkerekeket újra mozgásra bírják. Bár ez technikailag sikerült is, a tesztek azt is feketén-fehéren megmutatták, hogy a Kepler már nem térhet vissza az eredeti tudományos üzemmódjába. Így hát augusztus elején a NASA Ames Kutatóközpont felhívást tett közzé, és javaslatokat várt a két lendkerékkel és csökkent fotometriai pontossággal elvégezhető tudományos programokra.

20130912_kepler_whitepaper_kep3

A fehér  törpe lakhatósági zóna (WDHZ) a csillagtól mért távolság és az életkor függvényében. Mivel a fehér törpék hűlnek, a zóna egyre közelebb húzódik a csillaghoz. A tipikus keringési idő fél-egy nap.

A felhívásra egy hónap alatt 42 javaslat érkezett be, igen színes összeállításban. Vannak köztük technikai jellegű javaslatok és megfigyelési programok is. Tekintve, hogy a Kepler elsősorban exobolygó-kereső űrtávcső, számos javaslat foglalkozik azzal, hogyan lehetne ezt a munkát folytatni. Egy lehetőség a jel/zaj arány növelése jól megválasztott célpontokkal: halvány csillagok, vörös, barna vagy épp fehér törpék körül keringő, kisméretű bolygók kellően mély fedést produkálhatnak, és sokat is, mert a lakhatósági zónák is közelebb húzódnak.

20130912_kepler_whitepaper_kep2

A Naprendszer tiltott tartományai a Földről (kék) és a Keplerről (piros) nézve. Az űrtávcső annyira távol jár már, hogy belát a Földtől a Nap felé, a Vénusz pályájáig húzódó tartományba is.

Csillagok vizsgálatára is sok javaslat érkezett. Közeli, ritkább nyílthalmazok megfigyelésére ideális lenne a Kepler, sok különböző korú halmazt egymás után megfigyelve pedig a csillagfejlődésbe nyerhetnénk részletes betekintést. De a Naprendszerben is számos célpontot találhatna az űrtávcső. Egyedi objektumokat is javasolnak, mint a Rosetta űrszonda által jövőre meglátogatandó 67P/Churyumov-Gerasimenko üstököst, vagy a Neptunuszt, amiben a csillagokhoz hasonló oszcillációk gerjesztődhetnek, és az óriásbolygó belső szerkezetét lehetne vele jobban megismerni. Földközeli kisbolygókat is kereshetne a Kepler: mivel már lassan fél csillagászati egységre jár a Földtől egyedi nézőpontja miatt a Föld és a Nap felé eső térrészt is belátná egészen a Vénusz pályájáig, így a Földről megfigyelhetetlen égitesteket is felfedezhetne, illetve követhetne. Egy őrültebb elképzelés pedig egy nagyteljesítményű lézerrel világítana az űrtávcső elé, és a közeli, apró kisbolygókról visszaverődő lézerfény jeleit keresné.

20130912_kepler_whitepaper_kep4

A déli ekliptikai pólus (piros pont), és környezete. A két szürke folt a Nagy és Kis Magellán-felhő. A nagyobb, sötétebb téglalapok a Kepler látómezeje, a sok kicsi pedig az OGLE-IV projekt által lefedett égterületek.

A 42-ből kettő javaslatot jegyeznek magyar kutatók, Szabó Róbert, illetve Molnár László, az MTA CSFK munkatársainak vezetésével. Az egyik az eredeti Kepler-terület továbbészlelése melletti érveket gyűjtötte össze, elsősorban a változócsillagok és fedési csillagrendszerek szempontjából: meglepően sok objektum-típus profitálna néhány évvel hosszabb adatsorokból. A másik javaslat is változócsillagokra alapoz, ám délnek fordítaná a távcsövet, a Nagy Magellán-Felhő mellé, a déli ekliptikai pólus felé. Ez az égterület igen izgalmasnak bizonyulhat a következő évtizedekben: már most is figyeli a földfelszínről az OGLE projekt, és az ekliptikai pólus környéke az a terület, amit a közeljövő űrtávcsövei (mint a Gaia vagy a TESS) bármikor, folyamatosan elérhetnek. Bár a Kepler elsősorban a több ezernyi magellán-felhőbeli változócsillag megfigyelésére koncentrálna, a program egyben a TESS előfutára is lenne. De a földi mérésekkel is szoros lenne az együttműködés: mind az OGLE, mind a huszas években megépülő LSST óriástávcső vezetői támogatják ezt a javaslatot.

A végső szót azonban a Kepler irányítói mondják ki, akik hó végéig állítják össze a végleges javaslatot, amit majd bemutatnak a NASA vezetőségnek. A javaslatok elérhetőek a Kepler honlapján. A magyar javaslatok:

The Kep-Cont Mission: Continuing the observation of high-amplitude variable stars in the Kepler field of view
The Kepler-SEP Mission: Harvesting the South Ecliptic Pole large-amplitude variables with Kepler