04 – Kölcsönható galaxisok

2050

A galaxisok közötti irdatlan távolság alapján sokáig úgy véltük, hogy ezek a hatalmas csillagvárosok magányos "szigetuniverzumok", amelyek jelenleg megfigyelhető alakját a keletkezésükkor fennálló kezdeti feltételek és belső fizikai folyamatok határozzák meg. Ám a nagytávcsöves, fotografikus égboltfelmérések képein egyre több ütköző, kölcsönható, vagy torz alakú (pekuliáris) galaxist fedeztek fel. Hamar bizonyossá vált, hogy a galaxisok életében, fejlődésében az egymással való kölcsönhatásoknak igen fontos szerepe van.

Az ütközések, vagy gravitációs kölcsönhatások során a nagytömegű galaxisok mintegy "felfalják" a túl közel kerülő, kisebb társaikat. Az ütközések során összetorlódó csillagközi anyagban rövid idő alatt hatalmas számban keletkeznek nagytömegű, forró, kék csillagok. Ezek az aktív csillagbölcsők fényes, kék foltokként figyelhetőek meg a képeken.

Ezek a kölcsönhatási folyamatok a galaxisok hatalmas méretei miatt emberi mértékkel nézve meglehetősen lassan, több százezer – millió éves időskálán zajlanak, de számítógépes szimulációk segítségével milliószorosra gyorsítva figyelhetjük meg ezen jelenségeket.

Egy kölcsönható galaxispár, az Örvény-köd