05 – A Világegyetem nagyléptékű szerkezete

Világegyetemünk jobb megismeréséhez és megértéséhez vezető fontos lépés, hogy feltérképezzük a benne található galaxisok térbeli eloszlását. Már a korai, fotografikus felmérések is megmutatták, hogy a galaxisok nem egyenletesen oszlanak el a térben, hanem bonyolult "csomósodásokat", halmazokat alkotnak. Azonban a pontos, három dimenziós képhez az égbolton elfoglalt pozíciójukon kívül a távolságukat is ismerni kell. Ezt galaxisok esetén a legegyszerűbben, és leggyorsabban a vöröseltolódásuk mérésével tehetjük meg.

Két szelet az Univerzumból: a galaxisok térbeli eloszlása két milliárd fényév távolságig. Az ábrán több tízezer galaxis van feltüntetve apró, kék pontként

A XX. század végén elindult nagy galaxis vöröseltolódás felmérő kutatóprogramok távoli csillagvárosok százezreinek mérték ki és mérik jelenleg is a vöröseltolódását és pontos égi pozícióját. A kapott adatokból a Világegyetem fantasztikusan bonyolult, csomós, szálas szerkezete rajzolódik ki folyamatosan a szemünk előtt.

{mp4remote}http://tudasbazis.csillagaszat.hu/files/images/tudastar-videok/extragalaktikus/cdmcruise_old.mp4{/mp4remote}