A Sarló-köd a Hattyúban

A Sarló-köd a Hattyú csillagkép egyik egzotikus nevezetessége.

Piros Péter, Tarján

Idén mind az ágasvári ifjúsági táborban, mind pedig a tarjáni távcsöves találkozón bőven kijutott a derült égből. A távcsöves találkozó résztvevői különösen örülhettek az egymás utáni három derült éjszakának, hiszen 2005 óta szinte már hagyomány volt a rossz, esős időjárás találkozóinkon. Egy-egy derült éjszaka azért be-becsúszott, azonban többnyire azokban se volt sok köszönet. 2009-ben szerencsére fordult a kocka.

Tarjáni asztrofotósaink egyike volt Piros Péter, elkötelezett amatőrcsillagász, asztrofotós. Augusztus 19-én a Hattyú csillagképben rejtőző Sarló-ködöt (NGC 6888) vette célba. A mélyég-objektumokban gazdag csillagkép egyik hálás asztrofotós célpontja ez az emissziós köd. A Sarló-ködöt a komplexum középpontjában látható forró, magas hőmérsékletű Wolf–Rayet-csillag (WR 136) csillagszele gerjeszti fénylésre. A WR 136 anyagvesztése igen jelentős: 10 ezer évente egy naptömegnek felel meg. Egyike azon csillagoknak, amelyek „hamarosan” szupernóva-robbanáson eshetnek át. Az NGC 6888 kusza szerkezetét az okozza, hogy a jelenleg kibocsátott csillagszél „utoléri” a csillag korábbi fejlődési fázisában kidobott anyagcsomókat. A 25 fényév átmérőjű ködösség távolsága 5000 fényév.

2009w44-nagy

TEC 140 f/7 apokromát képsík korrektorral, átalakított Canon EOS 350D fényképezőgép, átalakított EQ6 + Pulsar, vezetés: SBIG ST-4, T-boy, DSLRStar. Expozíciós adatok: 35 db felvétel, ISO 800 érzékenység.