A Sombrero-galaxis

A Sombrero-galaxist (M104) az a Szűz és a Holló csillagkép határán találjuk, az előbbihez tartozik. Déli helyzetének eredményeképp valamivel 30 fok fölött delel Magyarországról nézve.

Fényes Lóránd, Balatonalmádi

Az M104 fényessége 8 magnitúdó, és nagyjából 6 ívperc átmérőjű, amatőr távcsővel könnyen megtalálható – ha nem lenne ennyire alacsonyan. Ez a fantasztikus spirálgalaxis majdnem éléről látszik. Megközelítőleg 31 millió fényévre található a bolygónktól, átmérője meghaladja a 80 000 fényévet, azaz a Tejútrendszer méretét nem éri el. Markáns, gyönyörű és óriási porsáv szeli ketté a ragyogó csillagvárost, ez adja a sombrero kalapra hajazó formáját. A magban a jelen ismereteink szerint egy hatalmas fekete lyuk tanyázik, tömege 1 milliárdszor nagyobb a Napénál. A porsáv csillagkeletkezési régiók bölcsője, a keringési síkban sűrűbb, mint a külső részeken. Annyira sötét ez a sáv, hogy képes kitakarni még a ragyogó magvidéket is.

A Sombrero-galaxis (M104) Fényes Lóránd felvételén. 300/1200-as Newton-távcső, 52×480 s expozíció, QHY 268C kamera.

Déli helyzete miatt nagyon nehéz megörökíteni ezt az objektumot. Mármint úgy, hogy ne legyen elmosódott, maszatos az eredmény. Kellett hozzá a távcső átalakítása, de jó ég is. Ez megadatott, 2021 májusában egy front utáni 4 napban tiszta és nyugodt eget kaptam. Naponta csak 1,5–2 órát tudtam fotózni, mivel csak delelés táján nyújtott olyan látványt a galaxis, amit minimális szinten elvártam a képtől. Türelem kellett ehhez a képhez, de végül megérte.