Gömbhalmaz és vidéke

Emlék a nyárból: gömbhalmaz a Herkulesben. A nyári égbolt egyik legszebb látványossága ez a gömbhalmaz, amelyet a jó szemű észlelők halvány csillagként még éppen észre tudnak venni, ha pontosan tudják, hol keressék.

Kohlmann Péter, Sopronkeresztúr

A Herkules-gömbhalmaz minden egyes nyári (és őszi) távcsöves bemutató első számú célpontjai közé tartozik. A több százezer csillagot tömörítő halmazt már több mint három évszázada ismeri a csillagászat: Edmond Halley, a híres angol csillagász fedezte fel 1714-ben. A francia üstökösvadász, Charles Messier 1764-ben vette fel katalógusába, 13-as sorszámmal.

A gömbhalmaz távolsága a modern mérések szerint 22 ezer fényév, látszó átmérője 20 ívperc, ami a valóságban mintegy 160 fényévnek felel meg. Már egészen kis méretű távcsővel is csillagra tudjuk bontani, 20-25 cm-es teleszkóppal elbűvölő látvány a gömbhalmaz csillagsokadalma. Hálás fotografikus célpont, amint az a hét képén is látható.

Kohlmann Péter fotója 114/500-as ST Maxfield távcsővel készült, AZEQ6 mechanikán, 105×5 perc expozícióval, ISO 800 érzékenység mellett.