Repül a sárkány!

A Sharpless-katalógus 114-es számú objektuma a Hattyú (Cygnus) csillagkép egyik, nem könnyen megörökíthető halvány emissziós köde. A ködkomplexum egy részlete sokak szerint repülő sárkányra hasonlít.

Bagi László, Öcsöd

Eddigi asztrofotós pályafutásom leghalványabb ködösségét sikerült megörökíteni. A fotón az Sh2-114 „Repülő Sárkány-köd” látható. Az objektum a Cygnus csillagkép közelében helyezkedik el. Mindenki által ismert és kedvelt égterület, mégis nagyon kevés fotó készült a „repülő sárkányról”. Az oka, hogy nagyon halvány ködösségről beszélhetünk. A 20 cm átmérőjű asztrográfom segítségével készült 15 perces fotókon is csak néhány halvány részlete látszott a sárkánynak.

Óriási élmény volt látni, hogyan mutatja meg magát a „Repülő sárkány” a hat éjszaka alatt összegyűjtött nyersképek összeadása után. Nagyon kevés információ van erről a ködösségről. Egyes vizsgálatok alapján egy szupernóva robbanás maradványai lehetnek ezek a ködrészletek, de ezek csak feltételezések. www.bagil.hu

A fotó adatai: távcső: 200/800 Newton-asztrográf, kamera: Atik One6 mono, expozíciós idők: H-alfa 12 óra, OIII 4 óra, SII 7 óra, össz expozíciós idő: 23 óra.