Törpegalaxis az Oroszlánban

A Regulus közelében halvány törpegalaxis rejtőzik. Az egyébként is halvány objektum megfigyelhetőségét zavarja a fényes előtércsillag, de talán épp ezért született egy rendkívül izgalmas felvétel a Leo I-ről és környezetéről.

Szeri László, Kiskunfélegyháza

Szeri László igazán nagy fába vágta fejszéjét: egy ideje a hazánkból elérhető halványabb, közeli törpegalaxisokat fotózza. Legújabban elkészült képe a vizuális észlelők számára rendkívüli kihívást jelentő Leo I galaxist ábrázolja, amely Tejútrendszerünk távoli, törpe kísérője. A 820 ezer fényév távolságban lévő törpe szferoidális galaxis 10×8 ívperces kiterjedésű, vizuális fényessége kb. 10,5 magnitúdó. Bár rendkívül diffúz égitest, megfigyelését még a 20 ívperccel dél felé található α Leonis, a Regulus is nehezíti. Régebbi észleléseink alapján a Leo I megfigyeléséhez érdemes legalább 25–30 cm-es távcsövet használni, de kiváló égbolton kisebb távcső is megmutathatja. Szeri László képén a törpe csillagváros nem csak hogy észrevehető, hanem legfényesebb (18–19 magnitúdós) csillagai felbontva láthatóak!

A felvételen számos kisbolygó nyoma is azonosítható. Ezekről és a felvétel készítésének körülményeiről is olvashatunk Szeri László honlapján.