Ebből a 2000 csillagrendszerből figyelhetnének meg minket idegen civilizációk

Több mint 2000 olyan csillagot sorakoztattak fel, ahonnan nézve a nem túl távoli jövőben, vagy múltban a Föld áthaladt a Nap korongja előtt. Ha valamilyen, a mienkhez hasonló technológiai fejlettségű civilizáció élne e csillagok körül keringő bolygókon, akkor elméletben észre tudnának minket venni. Sőt, akár megfigyelhették a Föld légkörében a szén-dioxid szintjének folyamatos emelkedését is az ipari forradalom óta.

A Nature tudományos folyóiratban megjelent tanulmány újfajta szemszögből tekint a földön kívüli élet keresésére. Fordítsuk meg a kérdést, ki ül a ,,kozmikus első sorban”, kinek lehetünk mi az idegenek? Lisa Kaltenegger, a kutatás vezetője szerint ha feltételezzük, hogy valahol élnek intelligens élőlények, akkor természetes választás lehet ezeket a bolygókat célba venni; nekik ugyanis lehetett esélyük már kiszúrni minket, így talán már felkészültek a felőlünk érkező kommunikációra.

Minden szem a Földre szegeződik – körülbelül 2000 olyan csillag található, amelyek bolygóiról elméletileg láthatták, vagy láthatják a Föld tranzitját. Ezek közül 75 irányában már észlelhették a rádiójeleinket, 1715 az elmúlt 5000 évben megfigyelhetett tranzitot és további 319 a következő 5000 évben lehet ennek szemtanúja. (Forrás: Nature)

Habár ezt a kérdést már korábbi tanulmányok is felvetették, ez az első alkalom, hogy a csillagok időbeli mozgását is figyelembe veszik. Mivel keskeny szelete csak az égboltnak, ahonnan nézve a Föld áthalad a Nap korongja előtt, a csillagok idővel kimozdulnak, vagy épp belépnek erre a területre. Ennek a figyelembevételével meg tudták becsülni, mely csillagok bolygóiról figyelhettek meg bolygótranzitot az elmúlt, illetve az elkövetkező 5000 évben. Ezzel a kutatást kibővítették azokra a csillagokra, melyek közelében az átlagosnál nagyobb eséllyel fedezik fel és tanulmányozzák a Földünket.

A kutatást az ESA Gaia űrobszervatóriumának mérései tették lehetővé, mely a galaktikus környezetünk valaha készített legrészletesebb 3D térképének összeállítását tette lehetővé. Az új Nature tanulmányhoz is a Gaia adatokból állapították meg, mely csillagok voltak, vagy lesznek ideális elhelyezkedésben a tranzit megfigyeléséhez. Ennek az esélye meglehetősen kicsi. A körülbelül 330 000 csillagból a Gaia katalógusban, melyek 100 parszek távolságon belül helyezkednek el hozzánk képest, mindössze 2043 található a megfelelő geometriai elrendezésben.

Ezek közül 1715 olyan van, amely az elmúlt 5000 évben valamikor megfigyelhetett Föld tranzitot, valamint további 319, aminek a következő 5000 évben van erre esélye. A 2034 csillagból 7-ről tudjuk, hogy vannak körülöttük bolygók, de várhatóan sokkal több csillagnak is lehetnek bolygói. A módszer, mellyel más bolygók lakosai figyelhetnének meg minket, az ugyanaz, ahogyan mi is kimérjük az exobolygókat: egy távoli csillag jellegzetes fényességcsökkenését figyeljük meg, ahogyan a körülötte keringő bolygó a korongja előtt áthaladva kitakarja a fény egy részét.

A Nap által megvilágított Föld illusztrációja, a háttérben mindazon csillagokkal, melyek a közeli múltban, vagy jövőben megfigyelhetik a Föld áthaladását a Napunk előtt. (Forrás: OpenSpace/American Museum of Natural History)

A tanulmány eredményeit felhasználva olyan helyszínekre fókuszálhatnak a földön kívüli élet keresői, melyeken élő potenciális civilizációk akár már várják is, hogy halljanak felőlünk. Seth Shostak, a SETI intézet egyik kutatója úgy fogalmazott, hogy sokkal egyszerűbb úgy vadászni, ha tudjuk hol van a zsákmányunk. A kiválogatott csillagok közül 75 darab olyan van, melyek elég közel (30 parszeken belül) helyezkednek el ahhoz, hogy már eljutottak oda a Földről kibocsátott rádiójelek. Ez a 75 kifejezetten jó célpont lehet, ugyanis a körülöttük keringő bolygók civilizációi akár már láthattak és hallhattak is minket.

Más csillagok is kiemelkedhetnek, például a jól ismert TRAPPIST-1 rendszer, mely mindössze 12 parszek távolságra található a Földtől. Ebből a rendszerből 3663-ban fogják úgy látni a Naprendszerünket, hogy a Föld elhaladjon a Napkorong előtt és megfigyeljék a fedést. Csillagászok és sci-fi írók is felvetették már, hogy fejlett civilizációk akár különféle mega-szerkezetekkel is jelezhetnék a létezésüket, melyek a csillaguk előtt áthaladva jellegzetes csökkenést okoznának a fényességben. Igazán sci-fi filmekbe illő ötlet lenne, hogy 3663-ra, mikorra megfelelően fogunk elhelyezkedni a TRAPPIST-1 rendszerrel, építsünk valamilyen hatalmas szerkezetet, hogy egyértelműen jelezhessük a létezésünket.

Forrás: Nature