Óriásra nőtt fiatal galaxis

Különös galaxist találtak a Hubble Űrtávcső (HST) nagyon nagy határfényességű mélyképén, a Hubble Ultra Deep Field-en. Noha ez a felvétel az Univerzum legtávolabbi vidékeit mutatja a HST optikáján keresztül, a HUDF-JD2 jelzésű objektum gyakorlatilag még ezen sem látszik, és tényleges jellemzői csak az infravörös tartományban működő műszerekkel voltak kideríthetőek. Az igazi meglepetést a Spitzer infravörös űrtávcső mérései hozták, melyek azt mutatták, hogy HUDF-JD2 meglepően fényes és nagy kiterjedésű az idősebb vörös csillagok fényére érzékeny hullámhosszakon.

Mindez azért érdekes, mert a galaxisképződés legelfogadottabb elméletei alapján a közeli Univerzum óriási galaxisai kisebb protogalaxisok összeolvadásával keletkeztek. Ennek megfelelően a fiatal Világegyetemben kis méretű galaxis-építőkockák léteztek, melyek évmilliárdok alatt álltak össze a mai Tejútrendszerre hasonlító csillagvárosokká. Az újonnan felfedezett HUDF-JD2 becsült vöröseltolódása arra utal, hogy a fiatal galaxist mindössze 800 millió évvel az Ősrobbanás után látjuk, márpedig ennyi idő nem lehetett elég kicsiny protogalaxisok összeállására.

A Spitzer és Hubble űrteleszkópok által készített felvételek a HUDF-JD2 jelű galaxisról (l. a kék köröket) (STSCI/ESA nyomán)

A felfedezés arra utal, hogy a galaxisképződés koránt sem zajlott mindenütt ugyanúgy, és elképzelhető, hogy egyes, egyelőre ismeretlen okok miatt óriási protogalaxisokban lényegében azonnal az Ősrobbanás után megindult a csillagképződés. A HUDF-JD2 vizsgálatai ezzel újabb bizonyítékot szolgáltattak a korai Univerzum rendkívül gyors és dinamikus fejlődésére.

Forrás: Spitzer PR 2005-19