Görbültebb a Tejútrendszer, mint gondoltuk

A Naprendszerünknek otthont adó galaxisunk görbültebb, mint azt korábban gondoltuk. Csillagászok csoportja 3D-s térképet készített a Tejútrendszer korongjáról, amelyből kiderült, hogy az nem sík, hanem hajlott.

J. Skowron/OGLE/Astronomical Observatory, University of Warsaw

A fenti térkép elkészítéséhez a korong fényes pulzáló változócsillagait, úgynevezett cefeidákat vizsgáltak. Ezek a csillagok a mi Napunknál akár 10 000-szer fényesebbek lehetnek, így a galaxison, a csillagközi gázfelhőkön és poron keresztül is megfigyelhetőek. Ami pedig még fontosabb, a cefeidákat standard gyertyaként is szokás emlegetni, ugyanis fényességük változásának periódusa összefügg a fényteljesítményükkel (más néven periódus—fényesség-reláció).

Valódi fényességüket a Földről megfigyelhető, látszó fényességükkel összevetve kiszámítható, hogy milyen messze vannak tőlünk. A Chilében telepített Las Campanas Obszervatórium 1,3 méteres távcsövével több mint 2400 csillag pulzációját figyelték meg, és helyezték fel pozíciójukat a galaxis 3D-s modelljére.

A tanulmány augusztus elsején jelent meg a Science tudományos folyóiratban, és annak alapján egészen új szemszögből láthatjuk a galaxisunkat. Felülről nézve a Tejútrendszer spirál formájú galaxisként látszik, de ez a spirális korong valójában mégsem sík. A cefeida csillagok egy S-alakú ív mentén csoportosulnak, kirajzolva ezzel, hogy a Tejútrendszer korongja hajlottabb, mint eddig gondoltuk.

A csillagászoknak évekig más galaxisfelmérések eredményeire támaszkodva kellett meghatározniuk a Tejútrendszer méretét és formáját. Az új adatok, mint például a cefeidatérkép vagy az európai Gaia űrteleszkóp 1,6 milliárd csillagról készített felmérése birtokában azonban egyre pontosabban tudjuk meghatározni galaxisunk valódi szerkezetét.

Forrás: Science