Kezdődjék a hangverseny: üzembe helyezték az APEX CONCERTO műszerét

Megérkeztek egy izgalmas új csillagászati műszer, a CONCERTO nevű spektrométer égboltról készült első felvételei. Az első tesztképek az NGC 6334 jelű Macskamancs-ködről és az M1 katalógusjelű Rák-ködről készültek. Az ESO által működtetett Atacama Pathfinder Experiment (APEX) mikrohullámú rádiótávcső új vevőegysége főképp az első csillagok kigyúlása ősi és rejtélyes kozmikus korszakának tanulmányozásában nyújt majd komoly segítséget a csillagászoknak.

A CarbON CII line in post-rEionisation and ReionisaTiOn epoch (a szén CII vonala a reionizációs és poszt-reionizációs korszakban) megnevezés egyfajta rövidítéseként CONCERTO nevet elnyert műszer feladata a legelső generációs csillagok születésének a tanulmányozása lesz. Ennek érdekében az ősrobbanás utáni 600 millió és 1,2 milliárd év közötti időszakban létrejött képződményeket fogják vele megfigyelni. Ez a világegyetem kozmikus reionizációként ismert korszaka. Ezt az időszakot alig ismerjük még, holott a világegyetem további fejlődése szempontjából rendkívül fontos események játszódtak le akkoriban. Ezzel zárult le a világegyetem alig ismert, még csillagok nélküli „sötét korszaka”, és ekkor alakultak ki a legtávolabbi még megfigyelhető galaxisok. De a CONCERTO alkalmas lesz távoli galaxishalmazoknak, valamint a saját Tejútrendszerünk csillagkeletkezési régióinak a vizsgálatára is.

A CONCERTO felvétele a Bika csillagképben található, Messier 1 néven is ismert Rák-ködről, az ESO VLT FORS 2 műszerének képére montírozva. Ez a CONCERTO műszer egyik első felvétele. A CONCERTO adatait a középső régió fehér derengése mutatja, míg a háttér színes rajzolata a VLT műszerétől származik. A Rák-köd egy majdnem ezer évvel ezelőtt, 1054-ben megfigyelt szupernóva maradványa, tőlünk nagyjából 6000 fényévre.
A CONCERTO az égboltot a rádió- és infravörös hullámhosszak közötti tartományban képes pásztázni. Az eszköz legfontosabb célja az ionizált szénatomok, a korai kozmosz keletkezőben lévő csillagainak egyik legfontosabb nyomjelző eleme által kibocsátott sugárzás kimutatása. Forrás: a CONCERTO csapata/A. Beelen, ESO.

Az infravörös és a rádiótartomány közötti elektromágneses hullámhosszakra érzékeny CONCERTO műszer az ionizált szénatomok, a korai kozmosz keletkezőben lévő csillagainak egyik legfontosabb nyomjelző eleme által kibocsátott sugárzást fogja érzékelni. „A reionizációs korszak megfigyelése igazán nehéz feladat, mert nagyon gyenge jelek után kell kutatnunk” – avat be bennünket a CONCERTO vezető kutatója, Guilaine Lagache, a franciaországi Laboratoire d’Astrophysique de Marseille munkatársa. „Ehhez az intenzitásleképezés nevű, teljesen új, kísérleti jellegű megfigyelési módszert alkalmazzuk. A CONCERTO lesz a világon az első ilyen elven működő eszköz, amivel az ősi szénatomok sugárzását az égbolt nagy területein tudjuk majd feltérképezni.”

„Az APEX CONCERTO műszere teljesen egyedi” – teszi hozzá az ESO munkatársa, az APEX programon dolgozó Carlos De Breuck. „A többi műszer vagy spektroszkópiára, vagy képalkotásra koncentrál, míg a CONCERTO egyszerre teszi mindkettőt. A nagyjából 20 ívperces látómezejével pedig messze ez a legnagyobb égterületet leképező műszer, amit az APEX-en valaha használtunk.” Az új eszköz a LArge APEX BOlometer CAmera (LABOCA) nevű műszert fogja leváltani, négyszer nagyobb látómezőt biztosítva.

A CONCERTO felvétele az NGC 6334 katalógusjelű, Macskamancs-köd néven is ismert csillagkeletkezési régióról. A fehérrel és rózsaszínnel megjelenített új adatokat az ESO Paranal Obszervatóriumában működő VISTA távcsövével azonos égterületről, közeli infravörös hullámhossztartományban rögzített felvételre montírozták rá. Forrás: ESO/J. Emerson/VISTA. Köszönet: Cambridge Astronomical Survey Unit.

A CONCERTO első tesztfelvételeivel lezárul az üzembe helyezési folyamat, amely a készüléknek a chilei Atacama-sivatagban található Chajnantor-fennsíkra, az APEX távcsőhöz való 2021 márciusi felszállításával vette kezdetét.

A koronavírus-járvány komoly nehézségeket okozott a CONCERTO csapatának, akik ennek ellenére, a szigorú járványügyi előírások betartása mellett sikeresen felkészítették a műszert a teljes távvezérléssel történő használatra, levezényelték a Chilébe szállítást, és felszerelték azt az APEX távcsőre. „A sikerben jelentős szerepet játszott a csapatszellem, és az, hogy mi mindannyian szenvedéllyel vegyes elszántsággal dolgoztunk a feladaton” – húzza alá a CONCERTO program kutatója, Alessandro Monfardini, a franciaországi Grenoble Institut Néel kutatóintézetének munkatársa. A csapat hálás továbbá az APEX helyi munkatársainak odaadó munkájáért, és a műszer telepítésében és tesztelésében nyújtott segítségéért.