Most már Te is segíthetsz a Gaia kutatóinak változócsillagokat azonosítani!

Az Európai Űrügynökség, az ESA (European Space Agency) Gaia-küldetése már közel kétmilliárd csillagról gyűjtött minden korábbinál pontosabb asztrometriai és fotometriai megfigyelési anyagot. Ennek az óriási adatmennyiségnek az értelmezéséhez most az érdeklődő nagyközönség segítségét is kérik a program munkatársai.

A hatalmas mennyiségű megfigyelési adatot elsősorban természetesen nagy teljesítményű számítógépekkel, a gépi tanulás és mesterséges intelligencia legmodernebb eszközeivel dolgozzák fel a kutatók. Ám továbbra is vannak olyan kifinomult részfeladatok, amelyek megoldásában az emberi szem és agy verhetetlenek. Márpedig ilyen tekintélyes adatmennyiség mellett még az adatok csekély töredékének szemrevételezéses átfésülése is akkora feladat, amire a programon dolgozó szakemberek külső segítség nélkül képtelenek volnának.

Fantáziarajz az ESA már eddig is rendkívül sikeresnek bizonyult Gaia űrtávcsövéről, háttérben a Tejúttal. Forrás: ESA.

A Gaia-űrtávcső 2013-ban indult útjára, és a Földtől 1,5 millió km távolságban, a világűrben végzi megfigyelési tevékenységét, a Tejútrendszer csillagainak háromdimenziós feltérképezését. Ehhez a csillagok égi pozícióit és azok éveken keresztül történő változásait regisztrálja folyamatosan. A 2022-ben publikált, teljes égboltot lefedő legfrissebb Gaia-katalógus 1,8 milliárd csillaga között 10,5 millió változó fényességű forrás is található. Ezeket felügyelt gépi tanulással igyekeznek a kutatók katalogizálni.

A Gaia-küldetés eredményei révén rengeteget tanultunk már a Tejútrendszer egészéről is. Megtudtuk például, hogy galaxisunk életének nagyon fiatal korszakában, mintegy 10 milliárd évvel ezelőtt egyesült egy másik csillagvárossal. De a Gaia-programnak köszönhetően sokat tanultunk legnagyobb galaxisszomszédunkról, az Androméda-galaxisról is, valamint arról, hogy miként fog lezajlani a két rendszer néhány milliárd év múlva várható ütközése.

A megfigyelési adatok még eredményesebb hasznosítása érdekében az ESA elindította Gaia Vari nevű közösségi kutatási programját, amelybe bárki bekapcsolódhat, így segítve a program munkatársait a Gaia által megtalált változócsillagok azonosításában, osztályozásában. Ezekről a csillagokról sokat elárul a fényességük időbeli változása, ám a hatékony tudományos vizsgálathoz a tetemes adatmennyiség előzetes, szemrevételezéses feldolgozása szükséges. Minthogy az egyedi célpontok vizuális átfésülése túlmutat a Gaia munkatársainak lehetőségein, az asztrofizikusok az érdeklődő nagyközönség segítségére is számítanak.

Egy, a közösségi segítséggel azonosításra váró milliónyi változócsillag közül, a Gaia Vari által bemutatott ábrákkal és választási opciókkal. Forrás: ESA.

A segíteni vágyó, közösségi kutatásba bekapcsolódó amatőrcsillagászoknak a rendszer az egyedi célpontokról elérhető adatokat jól áttekinthető, grafikus formában prezentálja. A gép előtt ülő személy feladata pedig az égitest besorolása különböző változócsillag-osztályokba, illetve az esetlegesen téves előzetes gépi osztályozás felismerése és javítása. A rendszer természetesen mintákkal, oktatási anyagokkal is segíti a kevésbé járatosakat a feladat elsajátításában.

Ez az elfoglaltság amellett, hogy hatalmas segítséget jelent a hivatásos asztrofizikusok számára, nagyon tanulságos lehet a csatlakozó amatőrcsillagászok számára, pompás szórakozást, kikapcsolódást is nyújthat egy-egy borongós-esős estére, és akár életünk nagy felfedezésében is részünk lehet általa.

Linkek: