Pazar képek az ismét aktív Hubble Űrteleszkóptól

Az üzemeltetők bejelentése szerint a májusi, STS-125 jelzésű szervizküldetés során elvégzett munkák eredményeként a Hubble Űrteleszkóp újra kész a teljes értékű megfigyelések végzésére. A szervizelés során két korábbi műszert, az ACS-t (Advanced Camera for Surveys) és az STIS-t (Space Telescope Imaging Spectrograph) megjavították, illetve két vadonat új berendezést is installáltak, ezek a COS (Cosmic Origins Spectrograph) és a WFC3 (Wide Field Camera 3). Ez utóbbi elődje, a WFPC2 (Wide Field Planetary Camera 2) által készített képpel búcsúztak el a szervizelés idejére az űrteleszkóptól, az újraindulásról szóló bejelentést pedig a hat műszer közül négy új észlelési eredményeivel, például a WFC3 pazar képeivel fűszerezték a baltimoriak. Közölték azt is, hogy a három hónapos kalibrációs és tesztidőszak után a NICMOS (Near Infrared Camera and Multi-Object Spectrometer) infravörös kamera és multiobjektum spektrométer is működésre kész.

Ed Weiler, a NASA egyik társigazgatója szerint a Hubble kijavított és új műszerei a már eddig is kivételes képességekkel rendelkező űrteleszkóp teljesítményét még tovább fokozzák, s az obszervatórium a spektrum széles tartományában, az ultraibolyától a közeli infravörösig képes részletesen tanulmányozni a Világegyetem legkülönbözőbb objektumait. Néhány terület, ahol az új lehetőségeket kihasználva lényeges előrelépés következhet be: a Kuiper-öv objektumainak vizsgálata, bolygók kialakulásának tanulmányozása más csillagok körül, exobolygók légköre kémiai összetételének meghatározása, az Univerzum eddigi legrészletesebb és "legmélyebb" közeli infravörös térképének előállítása, ami a Világegyetem 500 millió éves korában létező bébigalaxisokat is felfedhet, illetve a sötét energia tanulmányozása.

A következő képek mindegyike a WFC3 kamerával készült felvételek számítógépes feldolgozásának eredményeként jött létre, s különleges objektumokat bemutatva érzékelteti az új berendezés teljesítőképességét.

Az NGC 6302 katalógusjelű, a Földtől 3800 fényévre található, s a Skorpió csillagképben megfigyelhető planetáris köd alakja egy kiterjesztett szárnyú lepkére emlékeztet, innen ered a Pillangó-köd elnevezés is. A felvétel hat, az ionizált oxigén, nitrogén és kén tiltott, illetve az ionizált hélium és a hidrogén színképvonalaira érzékenyített szűrőn keresztül rögzített képek hamisszínes számítógépes kombinációja.
[NASA, ESA, and the Hubble SM4 ERO Team]

Az öt kölcsönható galaxisból álló Stephan-kvintett távolsága 290 millió fényév, s a Pegazus csillagképben figyelhető meg. A csoportra egy hozzájuk nem tartozó előtérgalaxis, az NGC 7320 is vetül, melynek távolsága 40 millió fényév. A kép szintén több, különböző szűrőn keresztül készített felvétel kombinációja.
[NASA, ESA, and the Hubble SM4 ERO Team]

A Földtől 16 ezer fényévre található ω Centauri gömbhalmaz hamisszínes képe U, B, V és I szűrőkön keresztül rögzített felvételekből összeállítva.

[NASA, ESA, and the Hubble SM4 ERO Team]

A szintén főként tiltott színképvonalakra érzékenyített szűrőkön keresztül rögzített felvételekből montírozott kép a 7500 fényévre lévő Carina-köd egy részletét, egy kilövellést (jet) mutat.