A Buborék-köd

Szendrői Gábor, Gencsapáti

Az NGC 7635, vagyis a Buborék-köd a Cassiopeia csillagkép egyik távcsöves látványossága. Az M52 jelű nyílthalmaztól körülbelül fél fokra található diffúz köd központjában a Naptól negyvenszer nagyobb tömegű szuperóriás (képünkön a középen látható buborék belsejében levő fényes kék csillag) sugárnyomása és csillagszele gigászi erővel fújja szét a körülötte található csillagközi anyagot, amit részben maga a csillag dobott le kialakulása óta. A forró óriás nagy energiájú sugárzása világításra gerjeszti a főleg hidrogénből álló gázfelhőt, ami a 656,2 nm-es H-alfa vonal hullámhosszán nagyon erős sugárzást bocsát ki – ennek köszönhető a Buborék-köd vörös színe a mellékelt fotón. A mintegy 7100 fényév távolságban levő ködkomplexum közepén látszó buborék 6 fényév átmérőjű és 7 millió km/h-s sebességgel tágul. Központi csillaga néhány millió éven belül várhatóan szupernóvaként fog felrobbanni, amit amatőrcsillagász leszármazottaink minden bizonnyal nagy örömmel fognak észlelni szabad szemmel is látható csillagként.

A hét csillagászati képe 360/1500-as Newton-távcsővel készült, módosított Canon EOS 300D fényképezőgéppel, 30×120 s expozíciós idővel, ISO 800 érzékenység mellett.